وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به خطر تحریکات طرف اوکراینی علیه تاسیسات هسته‌ای و خودداری آژانس بین المللی انرژی اتمی از اعزام بازرسان برای تأیید فعالیت عادی نیروگاه زاپاروژیه، اعلام کرد: اقدامات ارتش روسیه امنیت هسته‌ای اوکراین را تهدید نمی‌کند. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل ازگروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، “آنتونیو گوترش” […]

وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به خطر تحریکات طرف اوکراینی علیه تاسیسات هسته‌ای و خودداری آژانس بین المللی انرژی اتمی از اعزام بازرسان برای تأیید فعالیت عادی نیروگاه زاپاروژیه، اعلام کرد: اقدامات ارتش روسیه امنیت هسته‌ای اوکراین را تهدید نمی‌کند.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل ازگروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، “آنتونیو گوترش” دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد که مأموریتی را به منظور کشف حقیقت و جزییات مربوط به حمله موشکی به مرکز بازداشتگاه موقت اسرای اوکراینی در روستای یلنوفکا در منطقه دونتسک آغاز می‌کندکه در نتیجه آن، ۵۰ اسیر جنگی اوکراینی جان خود را از دست داده و ۷۳ اسیر دیگر مجروح شدند.
گوترش این مسئله را شب گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی که به سومین گزارش گروه واکنش جهانی به بحران‌های غذایی، انرژی و مالی اختصاص داشت، بیان کرد. وی گفت: «من تصمیم گرفته‌ام، مطابق با اختیارات و توانایی خود، یک مأموریت حقیقت یاب راه اندازی کنم. در چارچوب این ماموریت، وظایفی در حال آماده سازی است و به دولت‌های روسیه و اوکراین گزارش داده خواهد شد.»
گوترش یادآور شد که صلاحیت آغاز تحقیقات جنایی درباره این حادثه را ندارد.
پیش از این، دیمیتری پولیانسکی، معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اعلام کرده بود که طرف روسی اطلاعاتی را به دبیرکل سازمان ملل ارائه داد که گواهی بر مقصر بودن ارتش اوکراین در حمله به بازداشتگاه موقت اسرا در یلنوفکا است. به گفته وی، روسیه از سازمان ملل خواسته تا فوراً این حادثه را ارزیابی کند.
در عین حال الکساندر فومین، معاون وزیر دفاع روسیه شب گذشته فاش کرد که طرف اوکراینی قبل از وقوع این حادثه اصرار داشت که اسیران جنگی آنها در بازداشتگاه شماره ۱۲۰ در یلنوفکا در سرزمین دونتسک نگهداری شوند، که این ساختمان بعداً با استفاده ازسامانه موشکی پرتاب چندگانه HIMARSآمریکایی مورد اصابت قرار گرفت.
این مقام نظامی روس معتقد است مقامات کی‌یف تصمیم گرفتند به محل نگهداری اسرای خود حمله کنند تا شاهدان عینی جنایات آنها علیه مردم دونباس را از بین ببرند.
در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز صد و شصت و دوم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

ابراز تمایل زلنسکی برای مذاکره با رئیس جمهوری چین
ولادیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین صبح امروز چهارم آگوست، در مصاحبه با روزنامه “ساوت چاینا مورنینگ پست” (South China Morning Post) اعلام کرد که می‌خواهد شخصاً با “شی جین پینگ”، رئیس ‌جمهوری چین درباره عملیات نظامی که توسط مسکو در خاک اوکراین انجام می‌شود، گفتگو کند.
وی گفت: «من مایل هستم مستقیماً با شی جین پینگ صحبت کنم. از زمان حمله نظامی گسترده روسیه به کشور ما در ۲۴ فوریه، ما رسماً خواستار چنین گفت‌وگویی شده‌ایم، ولی تاکنون هیچ مذاکراتی با طرف چینی نداشته‌ایم، اگرچه معتقدم این کار مفید خواهد بود.
زلنسکی افزود که مقامات پکن نفوذ اقتصادی و سیاسی زیادی بر روسیه دارند و از چین خواست تا از این عامل برای توقف درگیری‌های نظامی در اوکراین استفاده کند.
زلنسکی از چین خواست تا با غرب علیه روسیه متحد شود
ولادیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین در این مصاحبه از مقامات پکن خواست به منظور مقابله با سیاست تهاجمی روسیه در مناقشه نظامی با اوکراین، «به جهان متحد بپیوندند».
وی یادآور شد که امیدوار است دولت و مردم چین انتخاب درستی داشته باشند و در عین حال اضافه کرد که بی طرفی چین بهتر از این است که آشکارا به روسیه کمک کند. زلنسکی اذعان کرد که بی‌طرفی پکن بهتر از پیوستن چین به روسیه است و بسیار اهمیت دارد که چین به روسیه کمک نکند.