یک کارشناس مسائل بین الملل، با اشاره به تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ۱۱ فرد و ۴ نهاد در ایران گفت: این تحریم ها امکان احیای برجام را کاهش می دهد، ولی احتمال احیای آن را بطور کامل از بین نمی برد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از ایسنا، رضا ذبیحی، […]

یک کارشناس مسائل بین الملل، با اشاره به تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ۱۱ فرد و ۴ نهاد در ایران گفت: این تحریم ها امکان احیای برجام را کاهش می دهد، ولی احتمال احیای آن را بطور کامل از بین نمی برد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از ایسنا، رضا ذبیحی، در گفت و گو با ایسنا درباره تاثیر تحریم های جدید اتحادیه اروپا بر روابط ایران و اتحادیه اروپا گفت: این تحریم ها قطعا روابط دو طرف را متاثر خواهد کرد و دولت و دستگاه دیپلماسی ایران نیز این اقدام را دوستانه قلمداد نخواهند کرد، با این وجود به نظر می رسد اتحادیه اروپا سعی کرده در اعمال تحریم های جدید محتاطانه عمل کند.

این استاد روابط بین الملل دانشگاه افزود: پیشنهاد برای اعمال تحریم های بسیار شدیدتر علیه ایران وجود داشت، اما با توجه به اینکه اتحادیه اروپا در مرحله فعلی نمی خواهد امکان احیای برجام را بطور کلی از بین ببرد، تلاش کرده است دایره تحریم های جدید به نوعی اعمال شود که همچنان امید برای دیپلماسی در خصوص پرونده هسته ای ایران وجود داشته باشد.
ذبیحی تصریح کرد: بنابراین پنجره ی مذاکرات بطور کامل بسته نشده است، اما گمان می رود در شرایط فعلی اراده و امکان تداوم مذاکرات از سوی طرف های غربی وجود ندارد.
این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: در نتیجه این تصور وجود دارد که اتحادیه اروپا قصد نداشته با اعمال این تحریم ها، نابودی کامل برجام را هدف گیری کند.
این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که “مقامات آمریکایی اعلام کردند که موضوع احیای برجام در دستور کار نیست، به نظر شما دلیل چنین رویکردی چیست در حالی که ایران می گوید موضوع مذاکرات همچنان در دستور کار است؟ ” نیز اظهار کرد: هدف کشورهای غربی، برای اطمینان پیدا کردن درباره صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران از طریق دیپلماسی، تغییر نیافته است، اما به نظر می رسد در شرایط فعلی اراده ای برای ادامه ی مذاکرات ندارند.
ذبیحی افزود: بنابراین مشاهده می کنیم که سخنی از اتمام مذاکرات نمی شود، ولی اظهار می کنند که مذاکرات دیگر در دستور کار نیست. این سخن بدین معناست که در شرایط فعلی انجام مذاکرات برای آنها مقدور نیست، اما امکان آن در آینده وجود دارد.