سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای ضمن تکرار ادعاهای پیشین علیه ایران مبنی بر انتقال پهپادهای ساخت ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، به بیان جزئیاتی از نشست غیرعلنی دیروز شورای امنیت برای بررسی این ادعا پرداخت. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از ایسنا، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور […]

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای ضمن تکرار ادعاهای پیشین علیه ایران مبنی بر انتقال پهپادهای ساخت ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، به بیان جزئیاتی از نشست غیرعلنی دیروز شورای امنیت برای بررسی این ادعا پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از ایسنا، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، درباره نشست غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل که پیش‌تر دیپلمات‌های غربی به خبرگزاری رویترز گفته‌ بودند قرار است روز چهارشنبه برگزار شود و آمریکا، فرانسه و انگلیس در آن ادعای فروش پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را مطرح کنند، در بیانیه‌ای که در وبگاه وزارت امور خارجه این کشور منتشر شده، گفت: امروز، آمریکا به همراه انگلیس و فرانسه مسئله انتقال پهپادها توسط ایران به روسیه را در یک نشست شورای امنیت مطرح کرد که در آن اعضای شورا توضیحاتی کارشناسی از دبیرکل سازمان ملل درباره گزارش‌های انتقال این پهپادهای خطرناک دریافت کردند.

پرایس افزود: ما نگرانی جدی‌مان را درباره دست یافتن روسیه به این پهپادها از ایران که نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است، بیان کردیم.
در این بیانیه ادعا شده است: آمریکا در ابتدا در ماه جولای هشدار داد که ایران برنامه دارد به روسیه پهپادهایی برای استفاده در جنگ علیه اوکراین بدهد و در حال حاضر مدارکی داریم که این پهپادها برای حمله به شهروندان غیرنظامی و زیرساخت‌های مهم غیرنظامی به کار گرفته می‌شوند. نظر به این که ایران تامین تسلیحات روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را انکار می‌کند، ما به همکاری با متحدان و شرکایمان به منظور جلوگیری از انتقال تسلیحات خطرناک به روسیه متعهدیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه گفت: ما در استفاده از تحریم‌ها و دیگر ابزارهای مناسبمان علیه تمامی کسانی که در این انتقالات دست دارند، تردید نخواهیم کرد.
در پایان این بیانیه بر حمایت آمریکا از اوکراین و کمک به آن از جمله از طریق ایجاد توانمندی‌های دفاع هوایی تاکید شده است.
ادعاهای سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا علیه ایران در حالی مطرح شده است که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، شب گذشته در گفت‌وگو با همتای کرواتش در این باره با اشاره به حوادث اخیر اوکراین و ادعاهای مطرح‌شده از سوی برخی مقامات این کشور، مبنی بر این‌که از پهپادهای ایرانی که سال‌ها قبل به روسیه تحویل داده شده‌اند، در جنگ علیه اوکراین استفاده شده، اظهار کرد: ما قویاً مخالف جنگ و تسلیح هر یک از طرفین جنگ بوده و هستیم و به مقامات اوکراین گفته‌ایم چنانچه سندی در خصوص استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین وجود دارد، ارائه کنند.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد: البته ما سال‌هاست که با روسیه همکاری دفاعی داریم، اما از جنگ علیه اوکراین حمایت نکردیم و هیچ‌یک از تسلیحات ایرانی را در اختیار روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین قرار نداده‌ایم.