روابط عمومی آموزش و پرورش ذاتا شبانهروزی بوده و مستلزم صرف وقت، حوصله، عشق و علاقه است مسئول روابط عمومی آموزش و پرورش کردستان:روابط عمومی آموزش و پرورش ذاتا شبانهروزی بوده و مستلزم صرف وقت، حوصله، عشق و علاقه است، حجم بالای فعالیتهای ارزشمند و دلسوزیهای فداکارانه در این عرصه پیش از دیماه ۱۴۰۱ در […]
روابط عمومی آموزش و پرورش ذاتا شبانهروزی بوده و مستلزم صرف وقت، حوصله، عشق و علاقه است
مسئول روابط عمومی آموزش و پرورش کردستان:روابط عمومی آموزش و پرورش ذاتا شبانهروزی بوده و مستلزم صرف وقت، حوصله، عشق و علاقه است، حجم بالای فعالیتهای ارزشمند و دلسوزیهای فداکارانه در این عرصه پیش از دیماه ۱۴۰۱ در دستگاه تعلیم و تربیت کردستان، زمینهساز و تسهیلگر جریان جدید و اصطلاحاً تغییر رویکردی شد که استمرار آن به تکامل رسانه تعلیم و تربیت کمک شایانی خواهد نمود.
هفته روابط عمومی و بیست و هفتم اردیبهشتماه به عنوان روز ارتباطات و روابط عمومی، بهانهای شد تا این بار روایت اقداماتی به رشته تحریر درآید که روابط عمومی در عین نقش راویگری، عامل به آنها بوده است؛ روایت ۱۶ ماه تلاش در روابط عمومی آموزش و پرورش کردستان برای تحقق اهدافی از جنس تغییر در رویکرد و با محصول دستاوردهای محسوس در نظام اطلاع رسانی و اطلاعیابی.
اعتقاد به اینکه تغییر و تحول در رویکردها، محصول فکر و عمل یک شبانهروز نبوده و اساسا _ و البته از قضا _ تجارب زیسته گذشتگان پایه محکم برای تغییر ریل خدمت در یک سازمان و نهاد به حساب میآید؛ صرفاً یک شعار نیست و حداقل در این نوشتار جنبه تبلیغاتی ندارد.
به عبارت دیگر در عین حال که کار در روابط عمومی آموزش و پرورش ذاتا شبانهروزی بوده و مستلزم صرف وقت، حوصله، عشق و علاقه است، حجم بالای فعالیتهای ارزشمند و دلسوزیهای فداکارانه در این عرصه پیش از دیماه ۱۴۰۱ در دستگاه تعلیم و تربیت کردستان، زمینهساز و تسهیلگر جریان جدید و اصطلاحاً تغییر رویکردی شد که استمرار آن به تکامل رسانه تعلیم و تربیت کمک شایانی خواهد نمود.
در روزگاری که از طرفی ابزارهای رسانهای متحول شده و ذائفه مخاطب تغییر کرده، و از طرف دیگر روشهای استفاده از ابزارها و ارضای ذائقهها نیز دسخوش تغییرات اساسی شده است؛ تغییر رویکرد در روابط عمومی آموزش و پرورش کردستان امری اجتنابناپذیر بود. اما الزامات و مولفههای تحول یا بهتر است بگوییم آغاز سیر تحولی در روابط عمومی آموزش و پرورش استان چه بود؟
به نظر میرسید خلأ یک پایگاه اطلاع رسانی اخبتر و رویدادهای آموزش و پرورش کردستان _ آنچنان که به قول فرنگیها به عنوان یک «برند» شناخته شود _ مرجعیت این ادارهکل در پوشش دستاول رویدادها را سلب نموده و بزرگترین دستگاه اجرایی و پرمخاطبترینِ آن را از حیث داشتن رسانه سرشناس بیبهره کرده بود. در این راستا در این اولین روزهای آغاز راه تحول و همزمان با مبعث رسول گرامی اسلام (ص)، رسانه «کورد دانش» در پیامرسان شاد آغاز به کار نمود و در ادامه نیز در دیگر شبکههای اجتماعی گسترش یافت. هماکنون این رسانه به عنوان مرجع اخبار آموزش و پرورش استان شناخته شده و سیر جذب مخاطبان آن در حال تکمیل است.
از دیگر کارهای زیرساختی در این حوزه، راهاندازی استودیو تخصصی تعلیم و تربیت استان بود که به عنوان اولین یا دومین استودیو در سراسر کشور کار خود را آغاز کرد تا بازوی کورد دانش در امر اطلاع رسانی، تبیین و تحلیل رویدادها و اتفاقات آموزش و پرورش باشد. اینکه گفته شود از ظرفیت این استودیو به صورت تمام و کمال استفاده شده، حرفی غیرواقع است اما در طول یک سال گذشته بیش از ۳۰۰ دقیقه محتوای رسانهای در این استودیو ضبط و از طریق کورد دانش منتشر شده است.
با اعتقاد به آن گزاره که «ذائقه رسانهای مخاطبان تغییر کرده است»، استفاده گسترده از قالبهای مختلف رسانهای با چاشنی خلاقیت و نوآوری در تولید آنها کلید خورد و در کنار انتشار متنی مطالب، پیوست رسانهای مطلوبی به رویدادهای متنوع آموزش و پرورش استان بخشید به طوریکه تاکنون بیش از ۱ هزار و ۵۰۰ دقیقه محتوای صوتی و تصویری از کورد دانش منتشر و در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.
از آنجا که محدود کردن تحول به تغییر در زیرساختها، اساساً ظلم به مفهوم تحول است، سوال این است که درونمایه تحول در روابط عمومی چه باید باشد؟ کِی و چگونه قرار است مخاطب آموزش و پرورش استان در جریان تلاشهای ۲۴ هزار فرهنگی و ۳۲۰ هزار دانشآموز قرار گیرد؟ راهکار آن را در راه انداختن جریانی از اخبار خوب آموزش و پرورش کردستان یافتیم. قرار نبوده و نیست همه چیز گل و بلبل جلوه داده شود، فقط به دنبال بیان حقایق و انعکاس ویژه رویدادهایی بودیم که در فضای جامعهای که اخبار ناامیدکننده بازتاب بیشتری دارد، تابوشکنی کند و داشتههای ارزنده تعلیم و تربیت را نمایان سازد. با ذوق و انگیزه فراوان، بیش از ۱۰۰ #خبر_خوب را در سطح رسانههای استان منتشر کنیم.
ایجاد شبکه رسانهای منسجم و ساماندهی کانالها و پایگاههای مختلف در سطح ستاد استانی و شهرستان و مناطق به صورت کارویژهای مستمر دنبال شده به طوریکه در کنار کورد دانش، از اخبار تخصصی تمرکز زدایی کرده و کانالهای مناطق نیز، اعتبار و جایگاه واقعی خود را کسب کردهاند. علیرغم چالشهایی در حوزه نیروی انسانی متخصص و کمبود امکانات در شهرستانها و مناطق، عملاً شبکه رسانه ای آموزش و پرورش کردستان به وضعیتی دست یافته است که بعضاً جمع بازدید پستهای آن تا حدود ۵۰۰ هزار مورد میرسد و این خواستهای بود که از انسجام رسانهای دنبال میشد.
استفاده از ظرفیتهای نیروی انسانی موجود در بستر تعلیم و تربیت در راستای تکمیل عملیات رسانهای، نکته بسیار مهم مورد توجه بود. دانشآموزان و دانشجومعلمان، گروههای هدف روابط عمومی آموزش و پرورش کردستان بودند که از اولین روزهای دی ۱۴۰۱ در این زمینه به کارگیری شدند. استعدادهای رسانهای متخصص که با هدف ضمنی رشد خودشان، همکاری با روابط عمومی را آغاز کردند که در این راستا فراخوان رسانهای کورد دانش منجر به شناسایی ۱۱۰ دانشآموز مستعد در استان شد.این همان نیرویی بود که چالش کمبود نیروی انسانی در روابط عمومی آموزش و پرورش را تا حدود بسیار زیاد و البته با کیفیت بهتری پوشش داد.
استمرار طرحهای رسانهای کورد دانش، تقویت رویکرد امیدآفرینی و تداوم توفیقات مخاطبان آموزش و پرورش استان از یک سو و از سوی دیگر، تکامل همکاری با دانشجومعلمان و دانشآموزان مستعد رسانهای منجر به اتفاق مبارک دیگری در عرصه رسانهای و همسو با رویکرد امیدآفرینی در آموزش و پرورش کردستان شد؛ رویداد بزرگ «قهرمان مدرسه» برای شناسایی الگوهای برتر تعلیم و تربیت استان از میان فرهنگیان، دانشآموزان و اولیاء آنان. رویدادی که توانسته است تمامی ارکان آموزش و پرورش را تا حدود زیادی برای رسیدن به هدفش همراه ساخته و بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ قهرمان پیشنهادی را از سوی مخاطبان عمومی دریافت نماید که امیدواریم نتایج مطلوب گام اول، در گامهای بعدی اجرای آن نیز ادامه یابد.
برآیند این اقدامات، ایجاد فضایی تخصصی، برنامهمحور و جهادی در رسانه آموزش و پرورش استان بود که رویکرد اساسی «توجه به مخاطبان اصلی آموزش و پرورش» یعنی فرهنگیان و دانش آموزان پیادهسازی شد.
اما گسترش اقدامات رسانهای و اصطلاحاً فراسازمانی کردن اطلاعرسانیها به عنوان یکی دیگر از راهبردهای اساسی، به صورت ویژه دنبال شد؛ ظرفیت ویژه خبرگزاریها، صداوسیما و رسانههای محلی
اینکه گفته شود قبل از مسئولیت حقیر از ظرفیت رسانههای محلی استفاده نشده، نادرست است اما راهبردی کردن این موضوع امری متفاوت است. در ۱۶ ماه گذشته، بیش از ۱۰ نشست خبری در مناسبتها و رویدادهای مختلف برگزار شده و اخبار آموزش و پرورش کردستان بیش از «۱ هزار دقیقه» روی آنتن صداوسیمای مرکز استان بوده است. سعی کردیم طی قراردادی برابر قانون، موارد بااهمیت تعلیم و تربیت را در راستای همان رویکرد مدرسهمحوری با رسانه ملی مطرح نماییم که یکی از آنها همان رویداد قهرمان مدرسه است.
گرچه این اقدامات صرفاً در جهت ایجاد تحول در روابط عمومی آموزش و پرورش کردستان صورت گرفته اما توفیقات آن سبب شد تا در سفر رئیس محترم مرکز روابط عمومی وزارت آمورش و پرورش، روابط عمومی کردستان یکی از استانهای برتر کشور لقب گیرد و همچنین در ارزیابی روابط عمومی محترم استانداری کردستان نیز، رسانه تعلیم و تربیت کردستان به عنوان برترین روابط عمومی در سطح دستگاهها و نهادهای استان معرفی شد.
امیدواریم تلاش برای تحقق شعار «روابط عمومی آموزش و پرورش کردستان؛ جهادی، برنامهمحور و تحولخواه» مورد رضایت مخاطبان عزیز تعلیم و تربیت استان قرار گرفته باشد.
میثم منتشلو _ مسئول روابط عمومی آموزش و پرورش کردستان
Monday, 11 November , 2024