جشنواره فیلم عمار از کجا آغاز شد؟! برگزاری نخستین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار و شکل و شمایل غیر متعارف آن در ساختار سینمایی کشور، توجهات بسیاری را به سوی خود جلب کرده بود و برخلاف نظر برخی توانسته است تاکنون بتپد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، سیزدهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار […]

جشنواره فیلم عمار از کجا آغاز شد؟!

برگزاری نخستین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار و شکل و شمایل غیر متعارف آن در ساختار سینمایی کشور، توجهات بسیاری را به سوی خود جلب کرده بود و برخلاف نظر برخی توانسته است تاکنون بتپد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، سیزدهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار این روزها در حال برگزاری است. جشنواره که از سال ۸۹ با بنیانگذاری نادر طالب زاده کار خود را آغاز کرد و برخلاف آنچه که برخی می‌پنداشتند منحل نشد و به حیات خود ادامه داد.

اما کمی بیشتر از این جشنواره بدانیم.

معرفی جشنواره مردمی فیلم عمار

جشنواره مردمی فیلم عمار از جمله جشنواره‌های فیلم و مستند است که چند سالی است در دی ماه مخاطبینش را دور خود جمع می‌کند.

بنیان‌گذار این جشنواره نادر طالب زاده است.

نخستین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار در سال ۸۹ و در سالگرد تظاهرات ۹ دی ۱۳۸۸ برگزار شد و در آن زمان حدود بیست اثر، هم‌زمان در۳۰ نقطه از ایران اکران شدند.

شکل و شمایل غیر متعارف اولین دوره‌ جشنواره‌ی عمار در ساختار سینمایی کشور، توجهات بسیاری را به سوی خود جلب کرد.

و در حالی که تصور می شد این جشنواره هرگز ادامه پیدا نکند اما در دی ماه سال ۹۰، فراخوان دومین دوره جشنواره در پنج محور (تاریخ انقلاب، جنگ نرم، فتنه هشتاد و هشت، نقد درون‌گفتمانی و بیداری اسلامی) منتشر شد.

و نکته جالبی که توجه به آن خالی از لطف نیست این است که، به رغم بی توجهی بسیاری از رسانه‌های جمعی، استقبال مردمی از این دوره جشنواره افزایش یافت و سیصد و بیست اثر ارسالی هنرمندان و فیلمسازان به جشنواره دوم عمار در سیصد نقطه از کشور اکران شد.

نقطه عطف جشنواره مردمی فیلم عمار

نقطه عطف این جشنواره را می توان در اول اسفندماه ۹۱ و پس از جشنواره سوم دانست. دیداری که خستگی‌ها را زدود و در آن دیدار جمعی از دست اندرکاران، داوران و برگزیدگان عمار حضور داشتند.

رهبر معظم انقلاب پس از شنیدن صحبت‌های جمعی از حاضرین، توصیه‌هایی داشتند و توجه به موضوع دین و معارف دینی و همچنین انقلاب اسلامی و ارزش‌های انقلاب در این جشنواره را اقدامی مبارک خواندند و تأکید کردند:

نگاه به هنر اسلامی و سینمای دینی باید نگاهی بلندمدت و همراه با برنامه‌ریزی دقیق و امید به آینده و بهره‌گیری مناسب از ابزار هنر برای تأثیرگذاری حداکثری باشد.

اکران مردمی نمایش آثار سینمای انقلاب است است با پشتوانه‌های مردمی. با توجه به هویت مردمی آن در هر مکانی اتفاق می افتد (مسجد، مدرسه، پارک، حوزه علمیه، منازل، پایگاه بسیج، سالن های نمایش و…) و با هر وسیله نمایشی (ویدئو پروژکتور، تلویزیون، کامپیوتر و…).

فیلم‌هایی مناسب اکران برای همه سنین و برای همه اقشار وجود دارد.

شرایط اکران در جشنواره مردمی فیلم عمار

اکران آثار در این جشنواره نیازی به شرایط پیچیده ندارد و اکران کننده محلی برای اکران در نظر‌ می‌گیرد و فیلم‌های عمار را تحویل می گیرد. همه جزئیات اکران از قبیل انتخاب یک یا چند اثر برای اکران، مکان اکران، مخاطب و… با تشخیص اکران کننده صورت می‌گیرد.

در واقع اکران فیلم‌های جشنواره عمار برای همه امکان پذیر است و هر فردی می تواند اکران کننده فیلم‌های عمار شود.

دبیرخانه جشنواره عمار، همزمان با اکران سراسری جشنواره دی ماه هر سال در مناسبت‌های مختلف سال (هفته دفاع مقدس، سیزده آبان، دهه فجر، ماه محرم، ماه رمضان و هر مناسبت انقلابی و ملی دیگر)؛ آثار رسیده را بر حسب مناسبت‌ها دسته بندی کرده و بسته‌هایی برای برخی از مناسبت‌ها آماده کرده است. هر زمان که اکران کننده برای اکران مناسب بداند.

اهداف برگزاری جشنواره مردمی فیلم عمار
از جمله اهداف برپایی جشنواره عمار می توان به فراهم شدن بستری برای کار فرهنگی اشاره کرد، بطوری که اکران کننده می‌تواند طبق صلاحدید و امکانات خود از برنامه‌هایی همچون نمایشگاه کتاب، سخنرانی، جلسه نقد، شعرخوانی، خاطره گویی،کتابخوانی و هر برنامه فرهنگی دیگری که مناسب است بهره ببرد.