دفاع کارین ژان پی یر سخنگوی کاخ سفید از واکنش دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به بحران مهاجران در مرزهای این کشور، انتقادات علیه او را همراه داشت. هنگامی که خبرنگاران از سخنگوی کاخ سفید در خصوص وضعیت مرزها سوال کردند، او پاسخ داد: آمریکایی ها باید بدانند که رئیس جمهور از روز اول […]

دفاع کارین ژان پی یر سخنگوی کاخ سفید از واکنش دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به بحران مهاجران در مرزهای این کشور، انتقادات علیه او را همراه داشت.

هنگامی که خبرنگاران از سخنگوی کاخ سفید در خصوص وضعیت مرزها سوال کردند، او پاسخ داد: آمریکایی ها باید بدانند که رئیس جمهور از روز اول اقدام لازم را برای رسیدگی به آنچه در مرزها شاهد آن هستیم، انجام داده است.

این مقام دولت بایدن، همچنین از جمهوری خواهان به خاطر اقدامات سیاسی انتقاد کرد.

سخنگوی کاخ سفید گفت: یک طرح اصلاح مهاجرت وجود دارد که رئیس جمهور از روز اول آن را ارائه کرده است. جمهوری خواهان باید در این زمینه همکاری کنند تا این مساله را به صورت دو حزبی حل کنیم.

در همین حال تعدادی از کاربران آمریکایی در رسانه های اجتماعی، کارین ژان پی یر را به خاطر دفاع از سابقه دولت بایدن در مرزها باوجود هجوم مهاجران غیرقانونی به این کشور، مورد انتقاد قرار دادند.

جیک اشنایدر، کارمند واکنش سریع کمیته ملی جمهوری خواهان در توییتی نوشت: این فاحش ترین دروغی است که از این دولت رقت انگیز شنیده ام.

سایر کاربران، تصاویری را منتشر کردند که ورود گروهی مهاجران غیرقانونی به داخل خاک آمریکا را نشان می دهد.

داده های اداره محافظت از مرزها و گمرک آمریکا نشان می دهد که در سال مالی ۲۰۲۲ حدود ۸۵۶ مهاجر هنگام عبور از مرز و ورود به خاک آمریکا، جان خود را از دست داده اند.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، نقض حقوق پناهندگان و مهاجران یکی از چالش‌های مهم آمریکا در حوزه حقوق بشر است که هر ساله از سوی نهادهای حقوق بشر و کشورها مورد انتقاد قرار می‌گیرد. رفتار خشونت‌آمیز با پناهجویان، زندانی کردن، رفتارهای غیرانسانی با آنها تنها بخش کوچکی از موارد نقض حقوق پناهندگان و مهاجران از سوی آمریکا است.

براساس گزارش‌های منتشره، از زمان روی کار آمدن جو بایدن، سیاست مهاجرتی وی برخلاف ادعاهایش بسیار ضعیف بوده است و هیچ چشم‌اندازی برای بهبود شرایط مهاجران در آمریکا وجود ندارد. طبق گزارش‌های گشت مرزی آمریکا، در دوره ریاست جمهوری دو دموکرات و دو جمهوریخواه بیش از ۸ هزار مهاجر در مرزهای جنوب غربی آمریکا جان خود را از دست داده‌اند.

یکی از آژانس‌های سازمان ملل تخمین می‌زند که ۶۵۰ مهاجر در سال ۲۰۲۱ در این منطقه مرزی جان خود را از دست داده‌اند. مرگ مهاجران در تلاش برای عبور از مرزهای جنوب غربی آمریکا بیش از دو دهه است که به یک رسوایی ملی تبدیل شده است. لازم به ذکر است موضوع مهاجرت همواره تحت تاثیر نژادپرستی و انگیزه‌های سیاسی بوده است؛ هرچند سیاستمداران آمریکایی از جمله در تگزاس سابقه مهاجرتی بر پایه برتری سفیدپوستان و بیگانه‌هراسی است.

نهاد حقوق بشری “اول حقوق بشر” در گزارشی اعلام کرد که دولت بایدن ۱۰ ها هزار پناهجو را با نقض قوانین جهانی و آمریکا، تنها چند هفته قبل از رسیدن تعداد زیادی از آنان به مرز جنوبی کشور، زندانی کرده است. در این گزارش گفته شده که اداره مهاجرت و گمرک (ICE) ۱۰ ها هزار نفر را به جای اینکه به آنها اجازه دهد با خانواده یا حامیان مالی خود در ایالات متحده آمریکا زندگی کنند در زندان‌ها نگه داشته است. این گروه اعلام کرد که زندانی کردن پناهجویان غیرانسانی و غیرضروری است و آنان را بی‌جهت در معرض آسیب‌های شدید جسمی و روانی، بی‌توجهی پزشکی و تبعیض قرار داده است.

این گزارش با عنوان “من اینجا یک زندانی هستم: سیاست‌های دولت بایدن پناهجویان را حبس می کند” نشان می‌دهد که از زمان روی کار آمدن جو بایدن، رئیس جمهور در سال گذشته پناهجویان به طور متوسط ۳.۷ ماه در بازداشتگاه‌های نگهداری می‌شوند. بازداشت پناهجویان به طور کلی طبق قوانین بین‌المللی ممنوع است، مگر در شرایط استثنایی. علاوه بر این میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی بازداشت غیرقانونی، غیرضروری، نامتناسب یا خودسرانه را ممنوع می‌کند.

سازمان‌های حقوق بشری همچنین می‌گویند بازداشت پناهجویانی که مرتکب جرمی نشده‌اند، غیرقانونی و نقض حق آزادی آنها است. گفتنی است پناهجویان از کشورهای دارای اکثریت سیاهپوست که در مقایسه با پناهجویانی که از کشورهای دیگر هستند به طور متوسط ۲۷ درصد مدت بازداشت طولانی‌تر متحمل شده‌اند.

علاوه بر موارد گفته شده دیوان عالی ایالات متحده آمریکا حکمی صادر کرده، مبنی بر اینکه جلسات استماع تعیین وثیقه به مهاجران زندانی در این کشور تعلق نمی‌یابد این بدان معناست که مقام‌های آمریکا می‌توانند هزاران تن از مهاجرانی که پرونده‌هایشان همچنان در جریان است و در حال حاضر در زندان‌های فدرال به سر می‌برند به طور نامحدود در حبس نگاه دارند.

براساس این گزارش، دیوان عالی همچنین حکم کرده که دادگاه‌های فدرال از اختیار لازم جهت اعطای آزادی گروهی به زندانیان برخوردار نیستند، به عبارت دیگر چنانچه هریک از زندانیان قصد به چالش کشیدن این حکم را دارند، باید به صورت فردی اقدام نماید.این در حالی است که مهاجران محبوس حین فرآیند درخواست مهاجرت خود نمی‌توانند از مشاور حقوقی نیز بهره‌مند شوند. از سوی دیگر این مهاجران متهم به ارتکاب جرمی که نشده و از حق برخورداری از جلسه استماع به منظور توجیه حبس‌شان محروم هستند.