دلداده سید الشهدا پس از چهل روز حزن و اندوه، بار دیگر در اربعین حسینی داغ دلش تازه شده و سرخورده و جامانده از کاروان بزرگ زائران پیاده کربلا، آستان انیس‌ النفوس، حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) را ملجا و تسلی‌گاه خود قرار می دهد تا در جوار مضجعش دلش آرام گیرد. به گزارش پایگاه […]

دلداده سید الشهدا پس از چهل روز حزن و اندوه، بار دیگر در اربعین حسینی داغ دلش تازه شده و سرخورده و جامانده از کاروان بزرگ زائران پیاده کربلا، آستان انیس‌ النفوس، حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) را ملجا و تسلی‌گاه خود قرار می دهد تا در جوار مضجعش دلش آرام گیرد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از خبرنگار ایرنا، در اربعین حسینی حسرت کربلا بر دلش مانده و قلبش سرگشته شده و به دنبال محملی است که او را به سوی کربلا روانه کند، اما افسوس که دیگر مجالی برای به پابوس رسیدن امام حسین (ع) نیست و در این وادی سرگشتگی، فقط شمس‌الشموس است که تسلی دل و آرامبخش جان می‌شود.

چشم به حرم مطهر رضوی می دوزد و به سوی صحن و سرایش گام برمی دارد، با یادآوری مصیبتهای وارده بر امام حسین (ع) و اهل بیتش، بغض سنگینی راه گلویش را می بندد، در طول مسیر با شنیدن نوحه و مرثیه های جانسوز ذاکران هیاتهای عزاداری، بغضش می ترکد و دیگر اشک امانش نمی دهد، یاد گلهای خوشبوی محمدی که چهل روز است از باغستان امامت و ولایت جدا شده و باغبان خود را تنها گذاشته‌اند، گریه‌اش را بیشتر می کند.

همراه با هیات جاماندگان اربعین به حرم قدسی امام رضا(ع) پا می نهد، رخ به سوی محبوب می کند و از جان سلام می‌دهد، “سلام بر توی ای ولی خدا، سلام بر تو ای دوستدار و ملجا بی پناهان، تسلی دلم باش چون از قافله زائران اربعین جامانده و سرگشته ام، می دانم که تنها نیستم، بارها بر روی استخوان شهید اشک ریخته و بر مزارشان مرثیه خوانده ام، قسم به همان شهید، نظری بر من افکن تا دلم را به پنجره فولادت گره زنم و در اربعین شهادت امام حسین (ع) آه را با نفس از حبس دل آزاد و از جان و دل سوگواری کنم.

آری این حکایت زائران و مجاورانی است که در روز اربعین جامانده از قافله سرگشتگان حسین (ع) از همایش بزرگ پیاده روی، در سرزمین خورشید گرد هم آمده‌اند، بعد از ۴۰ روز ذکر مصیبت و دلدادگی در برابر ساحت شهیدان کربلا، کمال خویش را در سرچشمه های جوشان و زلال عاشورا یافتند و با سوگواری و مرثیه سرایی و سپردن دل به مصیب زدگان کربلا، از این چشمه های جوشان سیراب شدند.

صحنه های دلدادگی سلسله عشاق بیش از یک ماه است که در شهر امام رضا(ع) به نمایش درآمده، در این مدت دل در گرو یار گذاشتند با قافله سالار کاروان اسرای کربلا زینب کبری(س) همراه شدند به ناله های رقیه و سکینه گوش فرا دادند و همنوا با سوز دل اهل آسمان سوگواری کردند.

و در اربعین حسینی؛ سخن از کوفه و سرهای بر نیزه، بار دیگر حال شیفتگان اهل بیت در مشهدالرضا را پریشان کرده و یاد داغ دل زینب بی تابشان نموده که تنها حرم قدسی و شمیم رضوی مرهم زخم دلشان خواهد بود، لذا همزمان با شب و روز اربعین حسینی مشهدالرضا مملو از هیات ای عزاداری و صحن و سرای یار مهیای زیارت بوده است، هیاتهای مذهبی از بامداد رهسپار حرم مطهر شده و در مسیر خود مهمان نذورات ارادتمندان به اهل بیت(ع) نیز گشته اند.

امروز شاهد پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی در شهر مشهد هستیم، عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت از هر گوشه شهر آمده و در یک مسیر مشخص که به مسیر نجف تا کربلا شبیه‌ سازی شده است،همنوا و همسو با یکدیگر پیاده روی را آغاز کرده اند تا دل به او بسپارند و رسم دلدادگی را در جوار آستان منورش بجا آوردند، این پیاده روی تا قبل از غروب آفتاب ادامه خواهد داشت.

در این میان سفره نذورات مردمی در اربعین حسینی به وسعت شهر مشهد گشوده شده و عاشقان و دلدادگان با این نذورات به پذیرایی از عزاداران می پردازند، ایستگاه های صلواتی در خیابانهای منتهی به حرم مطهر رضوی برپا شده و با چای و شربت به پیشواز عزاداران می روند.

۴۰ موکب در طول مسیر راهپیمایی جاماندگان اربعین در مشهد به زائران برپا شده و در حوزه‌های مواد غذایی و تغذیه، محصولات و خدمات فرهنگی و هنری، خدمات مذهبی و مشاوره‌ای، مراسم آیینی، خدمات ویژه کودکان و نوجوانان و خدمات درمانی پذیرای زائران هستند

امروز شهر مشهد بوی عشق و ولایت می دهد، هیاتهای عزاداری از هر گوشه به سوی مرکز ثقل شهر یعنی حرم ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا (ع) در حرکت هستند و دلدادگی شیعه را به منصه ظهور رسانیده اند و چه زیبا است این عاشقی و شیدایی نسبت به آستان دوست.