رئیس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه دانشگاه اصفهان ۱۸۳ شهید دانشجو تقدیم انقلاب و نظام جمهوری اسلامی کرده اظهار کرد: بعد از دانشگاه تهران بیشترین شهید دانشجو را دانشگاه اصفهان تقدیم انقلاب کرده است و با احتساب جمعیت رتبه اول را در بین دانشگاه‌های کشور در تقدیم شهدا دارد. حسین هرسیج ظهر امروز در نشست خبری […]

رئیس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه دانشگاه اصفهان ۱۸۳ شهید دانشجو تقدیم انقلاب و نظام جمهوری اسلامی کرده اظهار کرد: بعد از دانشگاه تهران بیشترین شهید دانشجو را دانشگاه اصفهان تقدیم انقلاب کرده است و با احتساب جمعیت رتبه اول را در بین دانشگاه‌های کشور در تقدیم شهدا دارد.
 حسین هرسیج ظهر امروز در نشست خبری چهارمین اجلاس استانی کنگره شهدای دانشگاهی استان اصفهان که با حضور رئیس دانشگاه اصفهان و دبیر کمیته دانشجویی و دانشگاهی این کنگره در جمع اصحاب رسانه برگزار می‌شد، با بیان اینکه مبارزه بین حق و باطل از ابتدای خلقت بوده، اظهار کرد: همین‌الان هم رژیم صهیونیستی و اطرافیانش با استفاده از رسانه‌های بزرگ با ابزارهای مختلف، با صوت و تصویر و شبکه‌های مجازی افکار عمومی را به نفع خود می‌سازند.
رئیس دانشگاه اصفهان ادامه داد: فتنه همیشه بوده و قتل و قتال همیشه وجود داشته و در قرآن می‌فرماید: «الفتنه اکبر من القتل» یعنی فتنه که بر افکار مردم تأثیر می‌گذارند مهم‌تر است.
وی گفت: تلاش رژیم صهیونیستی نیز بر سلطه است و درگذشته نیز استعمارگران همین هدف سلطه را داشتند و امروز استعمار فرا نو است که افکار و بدنه جامعه را با خود همراه می‌کنند و این که بدنه جامعه را با خود همراه می‌کنند، مهم‌تر است و فتنه‌های مختلفی از زمان هابیل و قابل وجود داشته تا کنون که شهید نیل‌فروشان که فارغ‌التحصیل علوم سیاسی دانشگاه ما بود و شهید دانشجوی لبنانی دانشگاه اصفهان به نام «علی الاشقر» نیز جزء دانشجویان ما هستند.
هرسیج ادامه داد: استان اصفهان ۲۴ هزار شهید دارد و اقشار مختلف هر یک برنامه‌ای در بزرگداشت شهدا دارند و
۱۸۳ شهید دانشجو در دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی اصفهان داریم و بعد از دانشگاه تهران بیشترین شهید را ما داریم و به نسبت جمعیت حتی می‌توان گفت: دانشگاه اصفهان رتبه اول را در تعداد شهدای دانشجو دارد.
وی با بیان اینکه یادواره شهدای دانشگاهی استان در دوم آبان‌ماه قرار است برگزار شود اظهار کرد: برنامه مفصلی با حضور دو هزار خانواده شهید و مسئولان در دانشگاه قرار است برگزار شود و هدف ما ترویج ارزش‌های انقلاب و روحیه ایثار و شهادت در جامعه به‌ویژه بین دانشگاهیان است.
رئیس دانشگاه اصفهان ابراز کرد: از همه دانشگاه‌های استان می‌خواهیم که حمایت‌های مادی و معنوی بیشتری داشته باشند که کار بهتر انجام شود و ما از عطر وجود شهدا بهره‌مند شویم
در ادامه این نشست مهدی یادگاری نیز اظهار کرد: الان حق و باطل روبروی هم قرار گرفته و امیدواریم خون شهدا گریبان رژیم صهیونیستی را بگیرد.
دبیر کمیته دانشگاهی کنگره ۲۴ هزار شهید استان اصفهان بیان کرد: کنگره شهدای دانشگاهی دوم آبان‌ماه در سالن شهید نیل‌فروش‌زاده برگزار خواهد شد.
وی در ادامه از ۲۰۰ یادواره دانشجویی در دانشگاه‌های استان و ۱۲ سالگرد تدفین شهدا خبر داد و اضافه کرد: در ۵۳ دانشگاه، شهدای گمنام تشییع شدند و بیش از ۶۰ هزار دانشجو در آن مراسمات تشییع شرکت کردند و بیش از ۷۰ هزار دانشجو در یادواره‌ها حضور داشتند و پیش‌بینی می‌شود بیش از دو هزار نفر در یادواره اصلی شرکت کنند.
یادگاری بیان کرد: ۸۹۶ شهید دانشگاهی،۴ شهید استاد، ۱۶ شهید کارمند و سه شهید بین‌الملل که یکی از آن‌ها شهید لبنانی از دانشگاه اصفهان و دو تن شهید عراقی در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان بودند و پنج شهید داریم که عروج شهادت‌گونه داشتند.
وی عنوان کرد: بیش از ۲۰۰ معبر و خیابان به نام شهدا نام‌گذاری شده و همین ساختمان هم به نام شهید رئیسی نام‌گذاری شده است.
دبیر کمیته دانشگاهی کنگره ۲۴ هزار شهید استان اصفهان اضافه کرد: ۲۲۰ مورد دیدار با خانواده شهدا داشتیم و بیش از ۱۱۰ نفر خادم خانواده شهدا شده و به پدر و مادران شهدایی که توان نداشتند با حفظ شأنیت آن‌ها کمک شده است.
وی همچنین از برگزاری ۴۴ اردوی جهادی با حضور هزار و ۵۰۰ دانشجو و ۸۷ اکران فیلم‌های مربوط به شهدا و ضد صهیونیسم داشتیم و مستندی ۲۰ دقیقه‌ای از یک خانواده شهید به نام «مهمان داریم» ساخته شد و کتاب‌های روشنا، بماند به یادگار، ماه‌نشان فراتر از عشق چاپ شده است.
یادگاری همچنین از بیش از ۳۲۰ تولید محتوا شامل کلیپ و موشن یاد و اضافه کرد: برگزاری جشنواره شهدا و رویکرد آن دانشجویی است و باهدف اثرگذاری بین دانشجویان برگزار شده است.
وی افزود: شهید شاخص دانشگاهی شهید «احسان‌الله قاسمی» دانشجوی رشته برق دانشگاه تگزاس آمریکا بوده که و موقع جنگ دانشگاه را رها می‌کند و به جنگ می‌آید و ۲۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ به شهادت می‌رسد.
یکی دیگر از برنامه‌های برگزار شده در راستای کنگره اعزام ۳۵۲ نفر دانشجوی خواهر برای اردوی راهیان غرب الان اعزام شدند و از ۲۹ مهر ۳۵۰ نفر از برادران دانشجو به اردوهای راهیان غرب می‌روند.
شایان‌ذکر است در پایان این نشست از پوستر چهارمین کنگره شهدای دانشگاهی استان اصفهان رونمایی شد.
 خبرنگار: الهام خانی