۱۲۵ نیروگاه کشور بههیچوجه امکان مازوتسوزی ندارند وزارت نیرو اعلام کرد: از بین ۱۴۱ نیروگاه بزرگ کشور، تنها ۱۶ نیروگاه قابلیت و امکان مصرف سوخت مازوت دارند و از سوی دیگر هیچکدام از نیروگاههای فعال استان تهران مازوت مصرف نمیکنند. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت […]
۱۲۵ نیروگاه کشور بههیچوجه امکان مازوتسوزی ندارند
وزارت نیرو اعلام کرد: از بین ۱۴۱ نیروگاه بزرگ کشور، تنها ۱۶ نیروگاه قابلیت و امکان مصرف سوخت مازوت دارند و از سوی دیگر هیچکدام از نیروگاههای فعال استان تهران مازوت مصرف نمیکنند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، وزارت نیرو اعلام کرد: هر سال با فرارسیدن فصل سرد سال، موضوع آلودگی هوا و منابع مؤثر در این پدیده مورد توجه قرار میگیرد. در این بین برخی اظهارنظرهای غیرکارشناسی سبب میشود تا نه تنها افکار عمومی و رسانه از منابع اصلی آلودگی بهویژه در کلانشهرها منحرف شود، بلکه مطالبی مورد اشاره قرار گیرد که اساساً با واقعیت همخوانی ندارد.
در تازهترین اظهار نظرهای صورت گرفته درباره نقش نیروگاهها در ایجاد آلودگی هوای شهر تهران، برخی از اعضای شورای اسلامی شهر با بیان اینکه در نیروگاههای پایتخت مازوت مصرف میشود، عامل اصلی آلایندههای جوی تهران را این موضوع عنوان کردهاند.
«سوده نجفی» و «مهدی پیرهادی» از جمله اعضای شورای اسلامی شهر تهران هستند که طی روزهای گذشته با اظهار نظر درباره مصرف سوخت مازوت در نیروگاههای شهر تهران، توجهات را در زمینه منابع آلودگی هوای تهران در حال حاضر به سمت نیروگاهها جلب کردهاند.
این مواضع در حالی بیان میشود که از سویی از بین ۱۴۱ نیروگاه بزرگ کشور، تنها ۱۶ نیروگاه قابلیت و امکان مصرف سوخت مازوت دارند و از سوی دیگر هیچکدام از نیروگاههای فعال استان تهران مازوت مصرف نمیکنند.
آنطور که «مصطفی رجبی مشهدی» سخنگوی صنعت برق کشور و نیز دیگر مسئولان ارشد صنعت برق کشور بیان میکنند، در تهران برای تأمین برق هیچ نیروگاهی مازوت مصرف نمیکند، همچنین در کل کشور فقط ۱۶ نیروگاه بخاری وجود دارد و بقیه نیروگاهها گازی و سیکل ترکیبی هستند که امکان مصرف مازوت را ندارند. از بین این ۱۶ نیروگاه نیز مخزن سوخت دو نیروگاه بعثت و اصفهان سالهاست پلمب شده و از دسترس استفاده خارج است.
توضیح بیشتر اینکه نیروگاههای موجود در استان تهران شامل نیروگاههای طرشت، بعثت و ری هر سه از سوخت گاز استفاده میکنند و نیروگاههای دیگر شامل شهدای پاکدشت و پرند نیز به دلیل ماهیت سیکل ترکیبی امکان مصرف مازوت ندارند.
در مورد نیروگاه طرشت نکته اینکه این نیروگاه بیش از ۴۰ سال است که هیچ مازوتی را در خود جای نداده و حتی بخش مازوتسوز این نیروگاه نیز به زمین فوتبال تبدیل شده است. ضمن اینکه این نیروگاه همه ساله و در فصول سرد به دلیل افت فشار گاز و قرار گرفتن نیروگاه در منطقه شهری از مدار خارج و وارد دوره تعمیرات میشود.
واحد مازوت نیروگاه برق بعثت نیز سالهاست به دلیل محدودیتهای زیستمحیطی بهطور کامل پلمب شده است و این نیروگاه گاز طبیعی مصرف میکند. با این توضیح که مصرف گاز نیروگاه بعثت به صورت تقریبی یک میلیون و ۶۰۰ متر مکعب در شبانهروز است و هر زمان که فشار گاز افت کند، تولید کاهش مییابد و به هیچ عنوان از سوخت دوم در این نیروگاه استفاده نمیشود.
نیروگاه شهدای پاکدشت نیز که بزرگترین نیروگاه سیکلترکیبی محسوب میشود، از سال ۱۳۸۲ وارد چرخه بهرهبرداری شد و در قالب دو فاز ابتدا فاز گازی و در مرحله دوم به صورت سیکل ترکیبی تا کنون مورد بهرهبرداری قرار گرفته است. در خصوص سوخت مصرفی این نیروگاه باید گفت سوخت اصلی این نیروگاه مطابق مدارک سازنده سوخت گاز طبیعی است و از سوخت گازوئیل در صورت نیاز به عنوان سوخت دوم و کمکی استفاده میشود.
همچنین نیروگاه پرند نیز که یکی از نیروگاههای گازی استان تهران با ظرفیت تولید ۱۵۲۶ مگاوات است از سوخت گاز برای تولید برق استفاده میکند و سوخت مازوت در این نیروگاه نیز استفاده نمیشود.
در نهایت نیروگاه ری نیز که یکی از قدیمیترین نیروگاهها شناخته میشود، طراحی واحدهای تولیدی آن بهگونهای است که به هیچ عنوان قابلیت استفاده از سوخت مازوت را ندارند، سوخت اول و اصلی این نیروگاه گاز طبیعی بوده و تنها سوخت جایگزین دراین نیروگاه سوخت مایع گازوئیل است که در مواقع تخصیص نیافتن سهمیه گاز، این مجموعه برای تأمین برق مورد نیاز شبکه از سوخت جایگزین یعنی گازوئیل استفاده خواهد کرد؛ در عین حال به دلیل اینکه استفاده از سوخت مایع گازوئیل آثار مخرب بیشتری روی تجهیزات توربین خواهد داشت، هرگز در اولویت مصرف نیست.
مستند به اطلاعات فوق که قابل راستیآزمایی است، مشاهده میشود که نه تنها هیچکدام از نیروگاههای استان تهران مصرف مازوت ندارند، بلکه از میان ۱۴۱ نیروگاه بزرگ کل کشور نیز تنها ۱۶ نیروگاه از مازوت برای تولید انرژی برق استفاده میکنند.
با این تفاسیر به نظر میرسد آنچه تهران در حوزه آلودگی هوای در حال حاضر با آن درگیر است، کاهش ضریب تخلیه آلودگی هوای تهران به دلیل سرد شدن هوا، افزایش تعداد خودرو و بازنشسته نشدن خودروهای فرسوده و در نتیجه افزایش مصرف بنزین است.
این موضوع از آن جهت مورد تاکید قرار میگیرد که بر اساس بسیاری از آمار و اطلاعات مستند سهم منابع متحرک در آلودگی هوای تهران بیش از ۸۰ درصد است و این در حالی است که در بخش منابع ثابت، سهم نیروگاهها از کل آلایندگی شهر تهران تنها ۳.۸ درصد است.
به عنوان نمونه در این خصوص پیشتر «مرضیه حصاری» مدیرکل دفتر حملونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور از سهم ۷۵ تا ۸۰ درصدی منابع متحرک یا وسایل نقلیه در آلایندگی کلانشهر تهران خبر داده بود.
همچنین «پرویز سروری»، رئیس شورای عالی استانها نیز ضمن رد مصرف مازوت در نیروگاههای تهران به رسانهها گفته بود: بیش از ۸۰ درصد سهم آلایندگی شهر تهران مربوط به منابع آلاینده متحرک است.
بر این اساس به نظر میرسد طرح برخی مطالب غیرکارشناسی و غیرمستند در مورد مصرف مازوت در نیروگاههای تهران تنها ارائه یک نشانی غلط در مورد منابع آلایندههای جوی شهر تهران است که نه تنها زمینه حل مشکل بزرگ موجود را فراهم نمیکند، بلکه موجب انحراف اذهان و تشدید مشکلات خواهد شد.
Tuesday, 5 November , 2024