وزارت دفاع آمریکا شایعات مطرح‌شده توسط برخی رسانه‌های غربی درباره قصد ایران برای ارسال موشک از ایران به روسیه را تأیید نکرد. به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت دفاع آمریکا امروز سه‌شنبه شایعات برخی رسانه‌های غربی درباره اینکه ایران پیشنهاد ارسال موشک‌های زمین به زمین به روسیه داده است را رد کردبه گزارش خبرنگار […]

وزارت دفاع آمریکا شایعات مطرح‌شده توسط برخی رسانه‌های غربی درباره قصد ایران برای ارسال موشک از ایران به روسیه را تأیید نکرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت دفاع آمریکا امروز سه‌شنبه شایعات برخی رسانه‌های غربی درباره اینکه ایران پیشنهاد ارسال موشک‌های زمین به زمین به روسیه داده است را رد کرد
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران ، وزارت دفاع آمریکا امروز سه‌شنبه شایعات برخی رسانه‌های غربی درباره اینکه ایران پیشنهاد ارسال موشک‌های زمین به زمین به روسیه داده است را رد کرد.

سخنگوی پنتاگون گفت در حال حاضر هیچ اطلاعاتی برای تأیید گزارش‌ها در خصوص پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای تحویل موشک‌های زمین به زمین به روسیه وجود ندارد.

ساعتی قبل‌تر خبرگزاری رویترز که سابقه‌ای طولانی در خبرسازی‌های ایران‌هراسانه دارد ادعا کرده بود تهران به مسکو وعده ارسال موشک‌های زمین به زمین وپهپادهای بیشتر» داده است.

رویترز مدعی شده بود توافق در این خصوص روز ۴ اکتبر حاصل شده، زمانی که معاون رئیس‌جمهور ایران به همراه دو نفر از مقامن‌های ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به روسیه سفر کرده بودند.

رویترز به نقل از یک منبع ایرانی ادعا کرده بود روسیه در آن جلسه از ایران درخواست کرده بود پهپادهای بیشتر و موشک‌های فاتح و ذوالفقار تحویل آن کشور بدهد. یک مقام غربی هم این ادعا را تأیید کرده بود.

جمهوری اسلامی ایران پیش از این ادعاها درباره ارسال پهپاد به روسیه را تکذیب کرده است. «ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز گفت «ایران هیچ سلاحی را برای هیچکدام از طرفین جنگ صادر نکرده است».

او حدود دو هفته پیش هم درباره ادعاهای مقام‌های اوکراینی مبنی بر استفاده ارتش روسیه از پهپادهای ساخت ایران گفت: «جمهوری اسلامی ایران اخبار منتشر شده در خصوص تحویل پهپاد به روسیه به منظور استفاده در جنگ اوکراین را بی اساس دانسته و آن را تأیید نمی‌کند.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران روز ۱۱ مهرماه همچنین تصریح کرد: «ما از ابتدای منازعه تاکنون، همواره سیاست اصولی و روشن خود را مبتنی بر بی‌طرفی فعال و مخالفت با جنگ و لزوم حل و فصل سیاسی اختلافات دو طرف، به دور از خشونت، اعلام کرده‌ایم.»

کنعانی خاطرنشان کرد: «در این راستا، در ماه‌های گذشته وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تماس‌ها و دیدارهای متعدد خود با همتایان روس و اوکراینی، همواره بر لزوم حل اختلافات به صورت مسالمت آمیز و از طریق گفت‌وگو، تصریح و آمادگی کشورمان را برای مساعدت به این روند، اعلام کرده است.»

قبل‌تر از آن، حسین امیرعبداللهیان رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران نیز در گفت‌وگویی با روزنامه نیویورک تایمز و در پاسخ به سؤال این خبرنگار مبنی بر این‌که ایران خودش را متعهد می داند که به هیچ یک از طرف‌های جنگ سلاح ندهد، آیا این درست است؟ اظهار داشت: ما مقید هستیم ارسال سلاح صورت نگیرد. ارسال سلاح به هریک از طرفین، شانس راهکار سیاسی را به تعویق می‌اندازد.

خبرنگار نیویورک تایمز با بیان این‌که آیا این ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه نقض آن چیزی که جنابعالی فرمودید، نیست؟ که امیرعبداللهیان پاسخ داد: ما با روسیه همکاری‌های دفاعی داریم و همکاری‌های دفاعی ما هیچ ربطی به موضوع اوکراین ندارد. ما هیچ امکاناتی را به هیچ طرفی برای کاربرد جنگ در اوکراین نخواهیم داد. متاسفانه تبلیغات نادرستی در این زمینه صورت گرفته است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا اگر آنها بخواهند از پهپادهای ایران استفاده بکنند، آیا این امر در راستای توافق دفاعی تلقی خواهد شد؟ خاطرنشان کرد: ما امکاناتی را به روسیه برای استفاده در اوکراین نداده‌ایم. اوکراین فقط راه‌حل سیاسی دارد… راه‌حل جنگ نیست و باید هر چه سریع‌تر طرفین در میز مذاکره مسئله را حل و فصل کنند.

گفتنی است از ابتدای بحران اوکراین، جمهوری اسلامی ایران تلاش‌هایی را برای حل سیاسی این بحران صورت داد و علاوه بر رایزنی‌های تلفنی حسین امیرعبداللهیان با وزرای خارجه روسیه و اوکراین (دو طرف درگیر) دو بار نیز حامل پیام وزیر خارجه اوکراین برای مقامات روسیه بود. از سوی دیگر در سفر اخیر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به روسیه، امیرعبداللهیان حامل پیام یکی از رهبران اروپایی در موضوع اوکراین برای روسیه بود