اینترنت ماهواره‌ای به‌صورت قانونی به ایران می‌آید همزمان با اختتامیه کنفرانس جهانی ارتباطات رادیویی در شهر دوبی، بر اساس قواعد سرزمینی جمهوری اسلامی ایران مقدمات فعالیت قانونی ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای در کشور فراهم شد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، پس از ماه‌ها مذاکره با […]

اینترنت ماهواره‌ای به‌صورت قانونی به ایران می‌آید

همزمان با اختتامیه کنفرانس جهانی ارتباطات رادیویی در شهر دوبی، بر اساس قواعد سرزمینی جمهوری اسلامی ایران مقدمات فعالیت قانونی ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای در کشور فراهم شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، پس از ماه‌ها مذاکره با اپراتور خدمات اینترنت ماهواره‌ای «یاه‌کلیک» (YahClick) وابسته به شرکت «یاه‌ست» (YahSAT)، این شرکت جمعه ۲۴ آذر در جلسه‌‌ای رسما قواعد سرزمینی (لندینگ رایت) مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات کشور را پذیرفت.

در جلسه مذکور که در محل سرکنسولگری ایران در شهر دوبی برگزار شد، با حضور قائم مقام وزیر ارتباطات و رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سرکنسول ایران، مشاور وزیر ارتباطات در امور بین الملل، معاون راهبردی و توسعه بازار رگولاتوری و تعدادی از مدیران ارشد سازمان، سند مربوط به پذیرش قواعد سرزمینی ایران در ارائه خدمات ماهواره‌ای توسط این شرکت امضا شد.

با امضای این سند توسط اپراتور یاه‌ست و پس از طی مراحل اداری مربوطه، پروانه فعالیت در ایران برای ارائه خدمات اینترنت ماهواره ای به این شرکت اعطا خواهد شد.

لازم به ذکر است سال گذشته عیسی زارع‌پور گفته بود «طبق قوانین بین المللی هرکسی که بخواهد در قلمرو سرزمینی یک کشور سرویس ارائه کند، باید لندینگ رایت یا قواعد آن کشور را رعایت کند. این لندینگ رایت را به تمامی اپراتورهای ماهواره‌ای از جمله استارلینک، وان وب و باقی اپراتورها ابلاغ کردیم. اگر این قواعد را بپذیرند ما استقبال می‌کنیم، زیرا هنوز ۳ هزار روستا داریم که متصل به اینترنت نیستند. اگر قواعد را بپذیرند، کاملا استقبال می کنیم.»

بر همین اساس قواهد سرزمینی ایران، علاوه بر اتحادیه بین المللی ارتباطات (ITU) به اپراتورهای مطرح ماهواره ای و کشورهای ذیربط ابلاغ شدو شورای مقررات گذاری رادیویی اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) نیز در آخرین جلسه خود و براساس شکایت ایران از استارلینک، موضوع پذیرش قواعد سرزمینی جمهوری اسلامی ایران توسط اپراتورهای بین المللی جهت ارایه خدمات اینترنتی را مورد تاکید قرار داده است.

گفتنی است سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی در سال ۱۳۹۹ و طی مصوبه جلسه شماره ۳۰۳، مقررات حاکم بر حقوق سرزمینی ارائه خدمات ماهواره‌ای (لندینگ رایت) در ایران را تصویب کرد. هدف از این مصوبه، ساماندهی ارائه خدمات ماهواره ای، شفاف‌سازی الزامات مقرراتی از سوی دارندگان شبکه‌های ماهواره‌ای و نیز ایجاد ضمانت اجرایی جهت تامین نیاز زیرساخت ارتباطی کشور در مناطقی که زیرساخت ارتباطی زمینی اقتصادی نیست، بوده است.

در این مصوبه به شرایط خدماتی که اپراتورهای ماهواره‌ای ارائه می‌دهند اشاره شده و تامین ارتباطات مطمئن به صورت مقرون به صرفه، پایدار و مورد اطمینان برای مشترکین از طریق ارتباطات فضایی مورد تاکید قرار گرفته است.