معدن طلای ساریگونی بزرگترین تولید کننده طلای کشور مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: معدن طلای ساریگونی با تولید سالانه ۵ تن طلای خالص بزرگترین تولید کننده طلای ایران است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ بختیار خلیقی با بیان اینکه معدن طلای ساریگونی با ذخیره قطعی ۴۱ میلیون تن و […]

معدن طلای ساریگونی بزرگترین تولید کننده طلای کشور

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: معدن طلای ساریگونی با تولید سالانه ۵ تن طلای خالص بزرگترین تولید کننده طلای ایران است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ بختیار خلیقی با بیان اینکه معدن طلای ساریگونی با ذخیره قطعی ۴۱ میلیون تن و با عیار ۲۴٫۱ گرم در تن و تولید سالانه ۵ تن طلای خالص بزرگترین تولید کننده طلای کشور است، گفت: این معدن طلا یکی از واحدهای تولیدی صنایع و معدن استان است که حرفی برای گفتن در خاورمیانه و ایران دارد.
وی افزود: انتظار می رود با برنامه ریزی های صورت گرفته در آینده نزدیک هم معدن طلای سقز به بهره برداری برسد و با تولید طلای ۳۵۰ کیلوگرم در سال و اشتغالزایی ۳۵۰ نفر به بحث توانمندی های استان اضافه شود.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان اظهار کرد: از دیگر ظرفیت های معدنی استان سنگ آهن که در شهرک بیجار واقع شده که ۴۴ میلیون تن ذخیره قطعی با عیار ۴۷ درصد و استخراج ۲ میلیون تن دارد که بزرگترین واحد معدنی سنگ آهن در استان کردستان است و تولید کنستانتره می کند.
خلیقی ادامه داد: با توجه به طراحی که در طول زنجیره فولاد شکل گرفته است به سنگ آهن تبدیل می شود این سنگ آهن استخراج شده به کنستانتره، گندله، آهن اسفنجی و ورق تبدیل می شود.
وی یادآور شد: این سنگ آهن در طول ۱۷ طرح و ۱۷ پروژه به شکل اسناد و در راستای توسعه و اشتغال زای استان نهادینه می شود.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه ذخایر دیگر سنگ آهن استان در سراب بیجار، گلاله قروه و سنگ مرمر باباشور آب قروه هستند که مهمترین معادن استان را تشکیل می دهند، بیان کرد: معدن باریت عبدالصمدی پریوان با ذخیره ۶۰۰ هزار تن و ذخیره ۴۰ هزار تن جزو معادن بزرگ باریت کشور است.
خلیقی گفت: در حوزه معدن شناسایی ۷ محدوده طلا و سنگ آهن در پهنه سقز، شناسایی ۶ محدوده امیدبخش طلا و سنگ آهن در پهلوی بیجار و شناسایی ۱۴ محدوده امیدبخش طلا و سنگ آهن در پهنه قروه یکی از اولویت های کاری اداره صمت کردستان است.
وی افزود: در سال ۱۴۰۱ با اعتبار ۸۰ میلیارد تومان علاوه بر پهنه سقز، قروه و بیجار پهنه دیواندره هم در قالب پرواز ژئوفیزیک هوایی توسط سازمان زمین شناسی انجام شد و با ۵۰ متر پرواز هوایی نزدیک به ۵۸ درصد خاک کردستان در قالب طرح تحول زمین شناسی قرار گرفت.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان اظهار کرد: با توجه به اینکه استان کردستان جزو استان های سوم در کشور است که طرح مطالعه شناختی آن توسط سازمان زمین شناسی شکل می گیرد و به وزارت صمت داده می شود و با هماهنگی ایمیدرو سرمایه گذاری هایی در قالب بسته سرمایه گذاری واگذار می شود و انتظار می رود در آینده نزدیک شاهد توسعه همه جانبه استان باشیم.