به گزارش پایگاه خبری شهید یاران،هیات‌ علمی دانشگاه شریف با تاکید بر لزوم استفاده از توان مردم برای حل مشکلات کشور گفت: در دوره‌های مختلف زمینه‌های فرهنگی لازم را برای توجه به علم و پژوهش ایجاد نکردیم. تعداد اندکی از مسوولان در ادوار مختلف به اهمیت این موضوع توجه کرده و نقش واسط حاکمیت با آموزش […]

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران،هیات‌ علمی دانشگاه شریف با تاکید بر لزوم استفاده از توان مردم برای حل مشکلات کشور گفت: در دوره‌های مختلف زمینه‌های فرهنگی لازم را برای توجه به علم و پژوهش ایجاد نکردیم. تعداد اندکی از مسوولان در ادوار مختلف به اهمیت این موضوع توجه کرده و نقش واسط حاکمیت با آموزش عالی را ایفا کرده‌اند.

شورای فرهنگ عمومی کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران با هدف گسترش فرهنگ پژوهش در کشور ۲۵ آذر را روز ملی پژوهش نام‌گذاری کرد. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز از سال ‪۱۳۷۹‬ و با تغییرات در این وزراتخانه از وزارت فرهنگ و آموزش عالی، چهارمین هفته آذر را به نام هفته پژوهش نام گذاشت و پس از آن از سال ‪۱۳۸۴‬ این نام به هفته پژوهش و فناوری تغییر یافت. هفته پژوهش و فناوری استانی امسال از ۱۲ تا ۱۷ آذر و هفته پژوهش و فناوری ملی ۱۹ تا ۲۵ آذر برگزار می‌شود.

در آستانه هفته پژوهش و فناوری، مسعود تجریشی دانش‌آموخته مهندسی محیط‌زیست از دانشگاه کالیفرنیا دیویس در مقطع دکتری و عضو هیات‌ علمی دانشکده عمران دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا در مورد هفته پژوهش و اهمیت آن اظهار داشت: یکی از اهداف برگزاری این هفته آن است که بگوییم چه دستاوردهایی حاصل شده است تا مسوولان بدون تحقیق تصمیم گیری نکنند، همچنین اقدامات انجام شده چه بوده و چه آثاری برای جامعه داشته است.

وی که سوابق کار اجرایی و تحقیقاتی مختلف از جمله معاونت محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست (۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰)، معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف (۱۳۸۹ تا ۱۳۹۵) و مدیریت دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه (۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰) را در کارنامه کاری خود دارد، خاطرنشان کرد: این موضوع یک فرآیند ادامه‌دار است، باید متصل باشد و فقط در یک هفته این اهداف محقق نمی‌شود. مساله اصلی ما این است که باید علم را در خدمت جامعه درآوریم؛ زیرا مردم و حتی برخی مسئولان می‌پرسند اصلا تحقیق به چه دردی می‌خورد؟

استاد دانشگاه صنعتی شریف افزود: در ادوار مختلف، تنها رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌خوبی بر نقش فعالیت‌های علمی و پژوهش و اهمیت آن در توسعه کشور تاکید کردند و تذکرات و پیگیری های لازم را در این زمینه انجام دادند. تعداد اندکی از اعضای دولت ها و مسوولان به اهمیت این موضوع توجه کرده و حتی در دولت ها افراد کمی بودند که نقش واسط حاکمیت با دانشگاه‌ها و آموزش عالی را ایفا می کردند.

در دوره‌های مختلف زمینه‌های فرهنگی لازم را در دولت و مجلس برای توجه لازم به علم و پژوهش ایجاد نکرده‌ایم.