نقش روابط عمومی تخصصی در صنعت و به طور کلی اقتصاد، چنان اهمیت یافته که امروز آن را الزامی برای موفقیت می‌دانند. مدیر حوزه ریاست و ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان نقش این مهم را در سازمان تشریح می‌کند. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از پایگاه خبری تحلیلی ایراسین _ محمد رضایی […]

نقش روابط عمومی تخصصی در صنعت و به طور کلی اقتصاد، چنان اهمیت یافته که امروز آن را الزامی برای موفقیت می‌دانند. مدیر حوزه ریاست و ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان نقش این مهم را در سازمان تشریح می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از پایگاه خبری تحلیلی ایراسین _ محمد رضایی فرد: ظهور ۳ انقلاب صنعتی در تاریخ صنعت جهان، نحوه فعالیت صنایع و کسب‌وکارهای وابسته به آن‌ها را به کلی دگرگون کرد. ظهور انقلاب صنعتی سوم و عصر اطلاعات نیاز منجر به ایجاد مفهوم جدیدی به نام «روابط عمومی» شد که امروزه نقش آن در مدیریت اثربخش و توسعه صنایع و کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ انکار ناپذیر است. به دلیل همین نقش مهم و استراتژیک روابط عمومی‌ها است که به آن لقب هنر هشتم داده شده است.

این در حالی است که در دنیای تخصصی امروز روابط عمومی تخصصی هم اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. در این میان روابط عمومی تخصصی در عرصه تولید و به طور کل صنعت به دلیل شرایط روز کشور و جایگاه تولید در اقتصاد، اهمیت به مراتب بیشتری دارد. بنابراین فعالان این عرصه باید با استفاده از روش‌های گوناگون در راستای تعالی سازمانی و رشد تولید بکوشند.

روابط عمومی حرفه‌ای؛ تسهیل‌گر فروش و مسیولیت اجتماعی

در همین خصوص مهدی شایسته‌فر، مدیر حوزه ریاست و ارتباطات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین با اشاره به اهمیت روابط عمومی تخصصی در حوزه صنعت اظهار کرد: روابط عمومی همانند بسیاری از مقوله‌های دیگر در طول تاریخ دچار تغییرات شده و امروزه به عنوان یک علم تخصصی مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی افزود: به بیان دیگر دوره‌های عادی روابط عمومی که تنها یک ارتباط ساده با محیط بیرونی سازمان داشت، تمام شده است. امروزه روابط عمومی در حوزه ارتباطات، یک رسته کاملاً تخصصی است که باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد؛ روابط عمومی حرفه‌ای به ارتباط با مشتری، فروش، بازاریابی، ایجاد تصویر سازمانی در مخاطب و همچنین مسئولیت‌های اجتماعی کمک می‌کند.

باشگاه روابط عمومی؛ فرصتی برای تقویت روابط عمومی

مدیر حوزه ریاست و ارتباطات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان تصریح کرد: بر اساس همین اهمیت ویژه روابط عمومی تخصصی، ایده‌ای مطرح شد که بر مبنای آن مدیران روابط عمومی شرکت‌های عضو اتاق اصفهان به عنوان پارلمان بخش خصوصی در یک فضای دوستانه به نام «باشگاه روابط عمومی» گرد هم بیایند، شبکه‌سازی کنند و از تجربیات یکدیگر بهره‌مند شوند. علاوه بر این عضویت در این باشگاه این امکان را به وجود می‌آورد که روابط عمومی‌ به صورت تخصصی بررسی شود و بر توانمندی‌های فعالان این عرصه افزوده شود.

شایسته‌فر خاطرنشان کرد: مسائل بسیاری از شرکت‌ها مشترک است و بنابراین می‌توانند با همکاری یکدیگر توانمندی‌های خود را ارتقا دهند و بهبود ببخشند.

وی افزود: خوشبختانه با حمایت‌های شرکت فولاد مبارکه تأسیس باشگاه روابط‌ عمومی‌های عضو اتاق بازرگانی اصفهان از اردیبهشت ۱۴۰۰ آغاز شد و امروز به جرئت جای خود را در شرکت‌های مختلف پیدا کرده است. این باشگاه که تاکنون ۲۰۰ عضو دارد، در طول فعالیتش دوره‌های مختلف توانمندسازی را برگزار و تجربه متخصص‌ترین افراد کشور در حوزه روابط عمومی را به اعضا منتقل کرده است. برای مثال رویداد PR Talk به عنوان تخصصی‌ترین همایش روابط عمومی برای اولین بار در کشور در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار و با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد.

روابط عمومی تخصصی چگونه بر افزایش تولید ناخالص داخلی اثر می‌گذارد؟

مدیر حوزه ریاست و ارتباطات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان گفت: در حاشیه این همایش علاوه بر آشنایی مدیران روابط عمومی با یکدیگر، شبکه‌سازی مناسب انجام و یکی از اهداف باشگاه روابط عمومی محقق شد. بازدید از شرکت‌های مختلف همچون شرکت بزرگ فولاد مبارکه هم از دیگر برنامه‌های این باشگاه است. البته باید توجه داشت که این باشگاه راه طولانی در پیش دارد.

شایسته‌فر اظهار کرد: از آنجا که روابط عمومی محصول‌محور است، جشنواره‌ای تحت عنوان اولین جشنواره روابط عمومی شرکت‌های عضو اتاق بازرگانی و بخش خصوصی در سطح مشارکت سازمانی و تشکلی در ۶ محور تولیدات چندرسانه‌ای، تولیدات مکتوب، دیجیتال مارکتینگ، نوآوری محتوایی و روابط عمومی الکترونیک و در نهایت بازاریابی رویداد برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: هدف از برگزاری این جشنواره معرفی الگوهای برتر به سایر شرکت‌ها است که کمک می‌کند سطح فعالیت سایر روابط عمومی‌ها ارتقا یابد که این مهم نیز در نهایت به رشد فروش، توسعه بازار شرکت‌ها و تقویت برندشان کمک می‌کند. به علاوه در حوزه مسئولیت اجتماعی هم از شرکت‌های برتر تقدیر خواهد شد.

نقش روابط عمومی تخصصی در تکمیل و توسعه زنجیره ارزش

مدیر حوزه ریاست و ارتباطات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرنگار ایراسین درباره نقش روابط عمومی در تکمیل و توسعه زنجیره ارزش شرکت‌ها اظهار کرد: اگر روابط عمومی فعالیت خود را به خوبی انجام دهد، همه زحمات یک شرکت یا سازمان در حوزه زنجیره تأمین یا بازاریابی و حتی تولید به ثمر می‌نشیند.

شایسته‌فر افزود: در این شرایط شرکت می‌تواند نقش خود را در حوزه‌های یاد شده به ویژه مسئولیت اجتماعی به خوبی ایفا کند.

روابط عمومی تخصصی چگونه بر افزایش تولید ناخالص داخلی اثر می‌گذارد؟

روابط عمومی تخصصی به افزایش فروش کمک می‌کند

وی تصریح کرد: به دلیل همین اهمیت ویژه روابط عمومی تخصصی در صنعت، بسیاری از سازمان‌های پیشرو بخش بازاریابی را خود به عنوان زیرمجموعه روابط عمومی مطرح کرده‌اند اما متأسفانه در بخش سنتی، به روابط عمومی در حد ارتباط با مشتریان، معرفی و تبلیغات محصول نگاه می‌شود. باید روابط عمومی به صورت تخصصی مورد توجه قرار گیرد.

مدیر حوزه ریاست و ارتباطات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان گفت: اگر مدیرعامل شرکت ارتباط سایر بخش‌های سازمان را با روابط عمومی متخصص خود تقویت کند و همه به اهمیت روابط عمومی و ارتباطات واقف باشند، روابط عمومی می‌تواند به خوبی فعالیت کند و به ایفای نقش خود بپردازد. شرکت‌های موفق در حوزه برند و توسعه بازار در این زمینه فعال بوده‌اند.

نقش روابط عمومی تخصصی در تقویت برند ملی ایران

شایسته‌فر خاطرنشان کرد: یکی از اهداف ما از تأسیس باشگاه روابط عمومی ایجاد ارتباطات بیرونی سازمانی، حداقل در سطح مدیران روابط عمومی، بود که کمک می‌کند سازمان بتواند نگرش بیرونی نسبت به خود را اصلاح کند.

وی اظهار کرد: وقتی کیفیت محصولات و نوع نگرش نسبت به محصولات استان تقویت شود، برند آن استان نیز تقویت خواهد شد. برای مثال انتقال تجربه حوزه روابط عمومی از شرکت‌های موفقی مثل فولاد مبارکه به سایر شرکت‌ها باعث می‌شود که در نهایت برند استان در گام اول و برند ملی ایران در گام بعدی تقویت شود و با تأثیر مثبت بر تولید ناخالص داخلی کشور، بهبود وضعیت اقتصادی را به دنبال داشته باشد.