کتابی که پاسخگوی نیازهای انسان نباشد، مفید نیست رئیس‌جمهور کتابی را کتاب مفید خواند که پاسخگوی نیاز‌های او باشد و در آن سخن لغو نیامده باشد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، سیدابراهیم رئیسی طی سخنانی در مراسم پایانی چهلمین جایزه کتاب سال و سی‌امین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی که در تالار […]

کتابی که پاسخگوی نیازهای انسان نباشد، مفید نیست

رئیس‌جمهور کتابی را کتاب مفید خواند که پاسخگوی نیاز‌های او باشد و در آن سخن لغو نیامده باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، سیدابراهیم رئیسی طی سخنانی در مراسم پایانی چهلمین جایزه کتاب سال و سی‌امین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی که در تالار وحدت برگزار شد، با بیان اینکه رویداد اعطای جایزه کتاب در جمهوری اسلامی ایران رویدادی است که علاوه بر تجلیل و تکریم از مولفان و مصنفان زمینه آشنایی با چهره‌هایی از استادان و محققان را فراهم می‌کند، اظهار کرد: ارتباط با این افراد و آثارشان می‌تواند برای جوامع بسیار اثر بخش باشد. ارزش کتاب هم بر هیچ‌کس پوشیده نیست و به انتقال فرهنگ، آداب و رسوم و علم و دانش منجر می‌شود.

وی افزود: هر مسطوری مورد سوگند ذات پروردگار نیست و این قلم است که می‌تواند موضوع آن هدایت انسان و گره‌گشایی از کار او و جهتی برای راهنمایی او باشد، و مورد سوگند خداوند است.

رئیسی ادامه داد: اگر این کتاب سخن لغو باشد و در عمل صالح انسان موثر نباشد و پاسخگوی نیاز‌های او نباشد، کتاب مفیدی نیست.

آیت‌الله رئیسی گفت: صمیمانه از نویسندگان، ناشران، مدیر این بخش در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر علمی و دبیر بخش بین‌الملل وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اصحاب دانش که در این جلسه حضور دارند، قدردانی می‌کنم.

وی با یادآوری اینکه سالانه دو رویداد مرتبط با کتاب در کشور برگزار می شود، نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را یک رویداد عام و انتخاب کتاب سال را رویدادی خاص توصیف کرد و اظهار داشت: رویداد اعطای جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی علاوه بر تکریم اصحاب علم و دانش، سبب آشنایی با چهره‌ها و صاحبان خِرَد می شود و این ارتباط می تواند برای بسیاری از جوامع بسیار اثربخش باشد.

رئیس جمهور اضافه کرد: ما امروز چهره‌های اثرگذار را به کسی می‌گوییم که جامعه خود و نیاز جامعه را بشناسند و برای اثرگذاری در جامعه حضور پیدا کنند و سخن حق را بر زبان و قلم جاری کنند.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: ما روشنفکران را کسانی می‌دانیم که بدانند قبل از این که دیگران بدانند، هشدار بدهند و قبل از این که دیگران هشدار بدهند و وضعیت فکری جامعه را رصد کنند و از آن در مقابل هجوم بی‌رحمانه نسبت به فرهنگ و تمدن‌ها صیانت کنند.

آیین چهلمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و سی امین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران عصر چهارشنبه با حضور اهالی فرهنگ، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونان این وزارتخانه و همچنین شخصیت های ادبی و فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار شد.

جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با هدف شناسایی و معرفی کتاب‌های برتر، کمک به اعتلای سطح دانش و فرهنگ مکتوب جامعه اسلامی، حفظ استقلال و هویت فرهنگی و حمایت و تشویق پدیدآورندگان متعهد و متخصص همه ساله برگزار می شود.