در حالی که رهبر انقلاب به عنوان یکی از حکیم‌ترین و هوشیارترین انسان‌های عصر، در سال‌های اخیر این همه بر نگارش خاطرات دوران دفاع مقدس تأکید کرده‌اند، از چند صدهزار رزمنده و جانباز و آزاده آن دوران تنها درصد ناچیزی اقدام به نگارش، ثبت و انتشار خاطرات خود کرده‌اند. امام خامنه‌ای فرمودند رزم یک رزمنده […]

در حالی که رهبر انقلاب به عنوان یکی از حکیم‌ترین و هوشیارترین انسان‌های عصر، در سال‌های اخیر این همه بر نگارش خاطرات دوران دفاع مقدس تأکید کرده‌اند، از چند صدهزار رزمنده و جانباز و آزاده آن دوران تنها درصد ناچیزی اقدام به نگارش، ثبت و انتشار خاطرات خود کرده‌اند. امام خامنه‌ای فرمودند رزم یک رزمنده تمام نشده است مادامی که خاطرات خود را نیز ثبت کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران؛ رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر و به طور خاص بعد از انتشار کتاب «خاک‌های نرم کوشک» که به زندگی و جایگاه بزرگ معنوی شهید محمدحسین برونسی، از شهدای دفاع مقدس، پرداخته و جزء اولین کتبی بود که پرده از برخی معنویات حقیقی باورناپذیر و بیان نشده دفاع مقدس برداشته بود، با تقریر و تعریف از کتب خاطرات شهدا، جانبازان و آزادگان دفاع مقدس جاگاه ویژه‌ای برای این دست کتب قائل شدند.

کتاب‌هایی که خواننده را به برهه‌ای از تاریخ کشورمان می‌برند که مملوء از انسانیت، معنویت، حماسه و ایثار، شهادت و از این قبیل مفاهیم والا بود. دوره‌ای که سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی از آن به عنوان مدینه فاضله یاد کرده و در مورد آن دوره بیان می‌کنند «معتقدم امام زمان(عج) که ظهور کند، حکومتی که ایجاد می‌شود، قله آن حکومت آن دوره‌ای بود که در دفاع مقدس و در بخش‌ها و حالاتش رخ داد.»

رهبر انقلاب در مورد نگارش کتب خاطرات دفاع مقدس فرمودند «این کسانی که به فکر می‌افتند -امروز به فکر می‌افتند، دیروز به فکر افتادند- که خاطره‌ی خودشان را بنویسند یا کسانی به فکر افتادند بروند از پدرها، مادرها، همسرها خاطره بگیرند، اینها دارند در واقع جلوی یک ضایعات مهم و خسارت‌بار را میگیرند و نمیگذارند ضایع بشود؛ دارند احیا میکنند این گنجینه‌های پُرارزش را، گنجینه‌های بی‌بدیل را. اینها سرمایه‌ی ملّتند؛ هم آدمهایشان سرمایه‌ی ملّت بودند، همینهایی که مانده‌اند -از جانباز و آزاده و رزمنده‌ی سابق و مانند اینها- هم خاطراتشان سرمایه‌های مردم هستند.» و در جای دیگری تأکید کردند: «ما در ادبیاتمان، در سینمایمان، در تئاترمان، در تلویزیونمان، در روزنامه‌نگاری‌مان، در فضای مجازی‌مان بسیاری از کارها را باید انجام بدهیم درباره‌ی دفاع مقدّس که انجام نداده‌ایم؛ هر جا هم که انجام دادیم و متعهّدانه انجام دادیم، ولو در حجم کم و نسبت به مجموع کاری که باید انجام بدهیم، اندک [بوده] امّا تأثیرگذار بوده.»

حضرت آیت الله خامنه‌ای نه تنها بر نگارش این کتب بلکه بر ترجمه آن‌ها به زبان‌های خارجی نیز اصرار دارند. این موضوع را حجت‌الاسلام محسن قمی به عنوان معاون ارتباطات بین الملل دفتر مقام معظم رهبری در مراسم رونمایی از کتاب «آسمان نزدیک است» که در مورد حضور روحانیت در دفاع مقدس نگاشته شده است، بیان کرد.

رهبر انقلاب که به قول سیاستمداران کهنه‌کار غربی، نقشه‌های چندین و چند ساله ایشان را با یک سخنرانی دفع می‌کند و بیاناتش سرشار از حکمت و رفتارش سرشار از هوشیاری است و نه تنها در مورد مسائل مادی و دنیوی بلکه در مورد مسائل معنوی نیز درصدد رشد دادن ملت اسلام و بلکه مردم دنیا است، زمانی که بر روی چنین موضوعی اصرار می‌ورزد، اوج اهمیت موضوع را نشان می‌دهد.

چند صد هزار نفر از مردم کشورمان در دفاع مقدس شرکت کردند و روزهای سنگر، شب‌های عملیات، کرامات شهدا، شهادت، جانبازی، اسارت، مظلومیت، ظلم و از این قبیل را در این جبهه‌ها دیده‌اند اما تعداد کتبی که از خاطرات دفاع مقدس منتشر شده است بسیار محدود است.

تنها تأمّلی بر روی یک شهید به ما می‌گوید او چه کار بزرگی کرده است که از هستی خود برای رسیدن به اهداف والایش گذشته است و این شهید برای شهید شدن سیری را گذرانده است. آیا این داستان سعادتمند شدن یک نفر ارزش این را ندارد که در قالب یک کتاب آورده شود!؟ حال ما در دفاع مقدس ۱۹۷ هزار نفر از این شهدا را داریم.

جنگ هشت سال یا بیشتر به طول انجامید و به پایان رسید. آتش بس اعلام شد. مرزها بسته شد و نیروهای نظامی دو کشور از مرزها دور شدند. صدای توپ و تانک و غرش هواپیماها و موشک باران شهرها به پایان رسید. زندگی‌ها در حال بازگشتن به روال عادی خودش شد. عملیات سازندگی در شهرهای مختلف جنگ‌زده آغاز شد. دیگر کسی نگران حمله دشمن نبود. هر کسی در زندگی خود حاضر شد. اما عده‌ای همچنان در آن دوران متوقف ماندند. مانند جانبازان، مانند خانواده‌های شهدا، مانند خانواده‌های رزمندگان جاویدالأثر، مانند آزادگان.

اسرایی که در اردوگاه‌های رژیم بعثی عراق هر روز شکنجه شده و روز و شب را به سختی می‌گذراندند سال‌ها بعد از پایان دفاع مقدس هم می‌جنگیدند. از طرفی تحت فشار دشمن با نفس خود برای تسلیم نشدن و از طرفی با دشمن بی‌رحم.

رزم تمام نشده است. این جمله رهبر انقلاب خطاب به همه رزمندگان است. ایشان تأکید کردند رزم رزمندگان ادامه دارد مادامی که خاطرات خود را از دفاع مقدس ثبت کنند و مادامی که بگویند در آن زمان چه گذشت.

البته بسیاری از این رزمندگان از باب تواضع و به خاطر آن که سخنان خود را قابل روایت کردن نمی‌دانند از این کار پرهیز می‌کنند اما این جمله امام خامنه‌ای حجت را بر همه رزمندگان دفاع مقدس و جانبازان، آزادگان و حتی خانواده‌های شهدا تمام می‌کند که مکلف هستند به بیان خاطرات خود. خاطراتی که تمدن‌سازی می‌کند و جلو به انحراف کشیده شدن جامعه را می‌گیرد. سخنان رهبر انقلاب در مراسم شب خاطره دفاع مقدس مورخ ۴/۷/۱۳۹۷ به طور مفصلی پیرامون همین موضوع بیان شده است.

رزمندگان آن روز دفاع مقدس دیگر امروز بعد از سی و اندی سال، در حال خارج شدن از سن میانسالی و وارد شدن به سنین سالمندی هستند و شاید تا ۳۰ سال، ۴۰ سال یا حداکثر ۵۰ سال دیگر هیچ یک از این رزمندگان نباشند. بنابراین اگر فرصت باقیمانده را برای ثبت خاطرات خود تلاش نکنند دیری نخواهد گذشت که از دنیا رفته و این خاطرات ارزشمند را با خود می‌برند. پس تا فرصت هست باید برای ثبت آن‌ها اقدام کرد.

آثار انتشار این کتب به حقیقت در جامعه دیده می‌شود. چهره بُهت‌زده بسیاری از مردم از خواندن کتاب خاک‌های نرم کوشک فراموش نشدنی است و یا این در مورد کتاب «سلام بر ابراهیم» که به زندگی شهید ابراهیم هادی پرداخته است، حجت الاسلام علیرضا پناهیان گفته است با خواندن این کتاب زندگی انسان به دو بخش قبل از خواندن این کتاب و بعد از خواندن این کتاب تقسیم می‌شود.

این کتب از قضا بسیار ویژه هم مورد استقبال مردم قرار گرفت. در عصر امروز که همه به دنبال محتوای ساندویچی هستند و همه موبایل به دست در عصر دیجیتال خیلی به کتب چاپی سر نمی‌زنند، کتب خاطرات دفاع مقدس چندین و چند مرتبه تجدید چاپ می‌شوند. از لحاظ تیراژ امروز بالاترین تیراژ به دلیل استقبال مردم در بین کتب چاپی را کتب مربوط به خاطرات دفاع مقدس همچون کتاب «دا» از ان خود کرده‌اند