یک عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس گفت: خروجی طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزاری انتخابات به صورت نسبی است که منجر به حزبی شدن خواهد شد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، ابوالفضل ابوترابی با اشاره به جزئیات طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: کمیسیون امور داخلی […]

یک عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس گفت: خروجی طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزاری انتخابات به صورت نسبی است که منجر به حزبی شدن خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، ابوالفضل ابوترابی با اشاره به جزئیات طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: کمیسیون امور داخلی کشور با طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس و قانون انتخابات شوراها به دنبال دو تحول بنیادی است؛ در طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس برای ۵ حوزه انتخابیه که بیشتر از ۴ نماینده در مجلس دارند به صورت نسبی انتخابات برگزار خواهد شد؛ معنی برگزاری انتخابات نسبی یعنی اینکه انتخابات حزبی شود بدون آنکه اسم آن را بیاوریم.
مجموع آرای هر لیست ملاک قرار خواهد گرفت

وی در ادامه اظهار کرد: در انتخابات مجلس ما به سمت حزبی شدن گام برخواهیم داشت؛ افراد به صورت لیستی رای خواهند آورد و مجموع آرای هر لیست ملاک قرار خواهد گرفت و دیگر به صورت اکثریتی نخواهد بود. مثلا در انتخابات مجلس یازدهم ۳۰ نفر نماینده تهران از لیست اصولگرایان رای آوردند در حالی که مجموع آرای لیست اصلاح طلبان از آرای پنج نفر آخر لیست اصولگراها بیشتر است. اگر انتخابات نسبی شود در این مدل پنج نفر نیز از اصلاح طلبان که تفکر آنها رای آورده است به مجلس خواهند آمد. بدین ترتیب انتخابات مجلس به سمت حزبی شدن می رود.
با اصلاح قانون انتخابات شوراها مردم در انتخاب شهردار نقش پیدا می کنند
نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: با این اصلاح در قانون انتخابات مجلس، کشور به سمت حزبی شدن حرکت می کند. فعلا در ۵ حوزه انتخابیه که در مجموع ۵۰ نماینده می شود این تغییر رقم خواهد خورد. سپس در دوره های بعدی این تغییر به سراغ حوزه های انتخابیه دارای دو نماینده به بالا می رود.
این عضو کمیسیون امورداخلی و شوراها تصریح کرد: تغییر و تحول بنیادینی که در اصلاح قانون انتخابات شوراها رقم می خورد، این است که مردم هم زمان علاوه بر اینکه به شوراها رای می دهند، هر عضو شورایی باید نفر اول و دوم شهردار خود را نیز تعیین و به مردم نیز اعلام کند، بدین ترتیب مردم نیز مطلع می شوند. مردم در واقع به صورت همزمان هم به اعضای شوراها رای خواهند داد و هم به شهرداران رای می دهند. به نوعی مردم شهردار را نیز انتخاب می کنند.
ابوترابی در پایان تاکید کرد: اکنون طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس و طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها در دستورکار صحن مجلس قرار دارد.