رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه با اشاره به کاهش نزولات آسمانی و خشکسالی های پیاپی در کشور، گفت: در این شرایط تغییر الگوی کشت یکی از مهمترین راهکارها برای مدیریت منابع آبی است و در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از […]

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه با اشاره به کاهش نزولات آسمانی و خشکسالی های پیاپی در کشور، گفت: در این شرایط تغییر الگوی کشت یکی از مهمترین راهکارها برای مدیریت منابع آبی است و در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از ایرنا، «ایرج بهرامی» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا؛ افزود: برای تغیر الگوی کشت باید یکسری مشوق‌ها و تسهیلات مانند خرید تضمینی محصول از سوی دولت پیش‌بینی شود تا کشاورزان نسبت به تغییر الگوی کشت رغبت نشان دهند و باید بپذیریم این موضوع با اجبار امکان پذیر نیست.
 وی اضافه کرد: در زمینه استفاده از محصولات کم‌آب‌بر در حال حاضر ما از یک الگوی کشت که مبتنی بر شرایط اقیلم منطقه باشد، اصلا پیروی نمی کنیم و از طرفی هم انتظار داریم کشاورزان ورود پیدا کنند و همراهی کنند که مطمئنا این اتفاق نخواهد افتاد.
بهرامی گفت: این در حالی است در تمام دنیا چه به لحاظ تامین امنیت غذایی و چه به لحاظ مدیریت مصرف آب و افزایش بهره وری باعث شده از الگوی کشت متناسب استفاده و پیروی کنند.
وی اضافه کرد: مدیریت منابع آب به برنامه ریزی دقیق و قوی چه به لحاظ استصال آب و چه به لحاظ انتقال آب و مدیریت بهره برداری با تمام پارامتر ها باید داشته باشیم.
باید سیستم‌های آبیاری را تغییر و روش‌های جدید را جایگزین کنیم
بهرامی در ادامه بیان داشت: ما در کشور در حوزه آبیاری تحت فشار که یکی از مهمترین راهکارهای مدیریت منابع آب و افزایش بهره وری است تجربه هایی را کسب کرده‌ایم اما لازمه استفاده بهتر از آن؛ نیازمند فن آوری و تجهیزات روز دنیا هستیم و باید از تجربه کشورهای موفق در این زمینه باید بهره مند شویم.
وی افزود: در حال حاضر روش های آبیاری که در کشور ما استفاده می شود دانش آن مربوط به دهه های گذشته است و باید به سمت تغییر روش و سیستم های جدید آبیاری جایگزین حرکت کنیم.

چاه‌های غیر مجاز تهدید برای دشت‌های استان کرمانشاه است
رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به برخی از اقدامات شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه در پرکردن چاه های غیر مجاز، گفت: با وجود خشکسالی چاه‌های غیر مجاز؛ دشت های حاصلخیز استان کرمانشاه را تهدید می کنند و باید یکی از اولویت های وزارت نیرو و شرکت آب منطقه ای استان جلوگیری از فعالیت این چاه ها باشد هرچند شاهد تلاش آنها در این راستا بودیم.
بهرامی بیان داشت: بیشترین هدر رفت آب حوزه کشاورزی استان مربوط به چاه های غیرمجاز به خاطر عدم نظارت بر نحوه و شکل و میزان مصرف آب، عدم تجهیز به روش های نوین آبیاری است؛ بنابراین وجود آنها که تعدادشان از چاه های مجاز استان نیز بیشتر است یک تهدید و خطر بزرگ برای دشت های ما است.
وی گفت: اما در واقعیت باوجود اینکه بسیاری از این چاه های غیرمجاز شناسایی شدند و گاها به صورت موردی توسط دستگاه های اجرایی پر می شوند، اما مجددا آنها را حفر می کنند، ضمن  اینکه این کار غیرقانونی است ابزار نظارت بر میزان مصرف آب از آنها از دسترس خارج می شود.
بهرامی اظهار داشت: حدقل اگر چاهی مجاز باشد شرکت آب منطقه ای، کشاورزان را مجبور به اجرای سیستم آبیاری تحت فشار و رعایت الگوی میزان مصرف آب می کنند و گرنه مجوز آن را تمدید نخواهند کرد.
باید دانش را به اراضی کشاورزی منتقل کنیم
رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به به وجود ۹ هزار کارشناس کشاورزی استان کرمانشاه در حوزه آموزش و ترویج گفت: وجود این کارشناسان ظرفیت بسیار خوبی برای انتقال یافته های علمی روز دنیا به مزارع کشاورزی است به شرط اینکه طی یک برنامه ریزی صحیح و اصولی از این کارشناسان استفاده شود و در کنار تولید کنندگان قرار بگیرند.
بهرامی بیان داشت: کارشناسان ما تحصیلات دانشگاهی دارند در واقع جوانانی هستند که یافته و دانش روز دنیا را کسب کردند، اما چگونه دانش را به کشاورزان انتقال دهند؟، کشاورزانی که عمدتا سن بالا دارند و بیش از ۹۰ درصدشان رشته شان کشاورزی نیست؟ پس باید با برنامه ریزی صحیح اتصال کارشناسان به مزارع داشته باشیم.
وی اضافه کرد: سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان کرمانشاه این بستر را دارد تا در قالب ارائه خدمات کشاورزی غیردولتی در صورت برون سپاری بخشی از خدمات جهاد کشاورزی این دانش را به کشاورزان انتقال دهد و در کنار کشاورزان قرار گیرید.
این کارشناس کشاورزی توضیح داد: هر کار دولتی که امکان برون سپاری (واگذاری خدمات) به مراکز غیر دولتی داشته باشد به این کارشناسان به شکل قانونی واگذار شود و آنها نیز می توانند دانش بیشتر به تولیدکنندگان منتقل کنند و مطمئنا یکی از مهمترین ثمرات آن در افزایش بهره وری مدیریت آب و تولید خواهد بود.
فعالیت ۱۲۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی استان
استان کرمانشاه با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب های کشاورزی کشور است.
در این استان چهار میلیون و ۶۵۰ واحد دامی و بیش از یک هزار و ۳۳۳ واحد دامپروری صنعتی شامل ۷۰۰ واحد مرغداری گوشتی صنعتی، ۱۷۶ واحد گاوداری شیری، ۱۸۱ واحد پرواربندی گوساله و ۲۱۹ واحد پرواربندی بره فعال است.
در این استان همچنین ۲۴ واحد مرغداری تخمگذار، ۱۳ واحد پرورش بوقلمون صنعتی، ۹ واحد مرغ مادر گوشتی، چهار واحد جوجه کشی، ۲ واحد مرکز پرندگان زینتی، پنج واحد پرورش شترمرغ و بیش از ۳۰۹ هزار کلنی زنبور عسل و سایر واحدهای بخش روستایی و عشایری وجود دارد.
در کرمانشاه سالانه بیش از ۴۵۱ هزار تن انواع محصولات دامی شامل ۳۳۶ هزار تن شیرخام، ۳۶ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز، ۶۳ هزار و ۸۰۰ تن گوشت طیور، ۱۱ هزار و ۱۰۰ تن تخم مرغ و چهار هزار و ۸۳ تن عسل تولید می شود.