۱۱۱ سند و احکام تاریخی با قدمت یک تا یک ونیم قرن پیش به سازمان اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور در شیراز اهدا شد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهیدیاران، کارشناس سازمان اسنادو کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور در شیراز در گفت گو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس، با بیان […]

۱۱۱ سند و احکام تاریخی با قدمت یک تا یک ونیم قرن پیش به سازمان اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور در شیراز اهدا شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهیدیاران، کارشناس سازمان اسنادو کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور در شیراز در گفت گو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس، با بیان اینکه این اسناد مربوط به دوره ناصری تا اواخر دوره احمدشاه در دوران قاجار است، گفت: این اسناد شامل مجموعه‌ای از مکاتبات دوستانه یا اخوانیات، وصیت نامه چه، وقف نامه چه، روزنامه چه، تلگراف نامه چه است که توسط آقای جعفر هاشمی به این سازمان اهدا شده است.
احمدی فرد افزود: علاوه بر قدمت تاریخی و موضوعات این اسناد، محتوای نوشتاری این اسناد، نوع کاغذ و نوع خطوط نوشتاری بکار رفته برای این اسناد ارزش فرهنگی دارد.
وی با بیان اینکه کاغذ این اسناد دست ساز و یک روش تشخیص اصالت سند است افزود: مهمترین خطوط به کار رفته برای متون این اسناد خط دیوانی، خط شکسته نستعلیق، تحریری و سیاقی است که در دوران قاجار مرسوم بوده است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور هم با بیان اینکه این اسناد و منابع مکتوب و تاریخی بن مایه‌های تاریخی، فرهنگی و محتوی فرهنگ غنی و گران سنگ ملی و میهنی هستند افزود: این اسناد نمایانگر نوع و سبک زندگی و دیدگاه فکری و فرهنگی و الگوی تعامل بین مردم بوده که نمونه‌هایی از آن در مکاتبات، نامه‌ها و دست نوشته ها، اسناد و مبایعه نامه‌های و موارد مختلف موجود قابل مشاهده است.
به گفته ترک زاده با توجه به اهمیت فرهنگی این اسناد، شرایط استاندارد حفظ و نگهداری از این اسناد در مرکز اسناد جنوب کشور در شیراز فراهم شده که دارندگان اینگونه اسناد می‌توانند این اسناد را به صورت اهدا، امانت و یا فروش در اختیار این مرکز قرار دهند.
به گفته وی تاکنون حدود ۲۰ میلیون برگ سند در این مرکز حفظ و نگهداری می‌شود.