طرح‌های حوزه آب کردستان تا پایان دولت سیزدهم به اتمام می‌رسد اولین جلسه سال جاری شورای حفاظت از منابع آب و سازگاری با کم آبی استان کردستان به ریاست استاندار کردستان و با حضور مدیران عامل صنعت آب و کلیه مدیران دستگاه های اجرایی استان، در محل استانداری، برگزار شد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری […]


طرح‌های حوزه آب کردستان تا پایان دولت سیزدهم به اتمام می‌رسد


اولین جلسه سال جاری شورای حفاظت از منابع آب و سازگاری با کم آبی استان کردستان به ریاست استاندار کردستان و با حضور مدیران عامل صنعت آب و کلیه مدیران دستگاه های اجرایی استان، در محل استانداری، برگزار شد.


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ دکتر زارعی کوشا با اشاره به اینکه در صورت تسریع در انتقال آب سد سیازاخ به بیجار و یاسوکند، تمام طرح‌های حوزه آب استان تا پایان دولت سیزدهم به بهره‌برداری خواهد رسید، گفت: در حوزه وزارت نیرو به ویژه آب، طی ۲ سال اخیر اتفاقات بسیار خوبی افتاده که بی‌سابقه است.
استاندار کردستان افزود: شهرستان بیجار با توجه به ظرفیت‌ها و عقب ماندگی، از اولویت‌های ما برای سرمایه‌گذاری در همه بخش‌ها در راستای توسعه است و همواره سرمایه‌گذاران را به سرمایه گذاری در این شهرستان دعوت نموده‌ایم.
وی به واگذاری اجرای طرح‌ شبکه پایاب سد تالوار به بخش خصوصی به عنوان دومین مدل در کشور اشاره کرد و یادآور شد: این کار بسیار ارزشمند است و تاثیر زیادی در سرعت اجرای پروژه دارد.


دکتر زارعی کوشا بر لزوم تلاش برای تحقق منویات رهبری مبنی بر تبیین دستاوردها و خدمت‌رسانی به آحاد جامعه نیز اشاره و خاطرنشان کرد: خوشبختانه در این دولت برای کاهش مهاجرت اقدامات موثری صورت گرفته و در برخی روستاها کارهایی انجام و مهاجرت معکوس شده که باید با جدیت دنبال شود.
پیش بینی بارش‌های بالاتر از نرمال در پاییز
در ادامه جلسه مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان گزارشی از وضعیت منابع و مصارف آب استان در سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ و اقدامات موثر آن شرکت در راستای اجرای طرح تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی و فرایندهای نصب کنتور هوشمند بر روی منابع آب زیرزمینی ارائه نمود و اظهار داشت: سال آبی گذشته متوسط بارش ۴۶۳ میلیمتر بود که نسبت به مدت مشابه پیش از آن، ۳۴ درصد افزایش داشت.
مهندس آرش آریانژاد با بیان اینکه با این وجود در حوضه سفیدرود در شرق استان بارش‌ها کمتر است، ادامه داد: انتقال بین حوضه‌ای آب از جمله انتقال آب سد آزاد به قوچم و شرق استان، برای جبران این وضعیت و جایگزینی آب سطحی پایدار با جای آب‌های زیرزمینی است.
وی به افزایش قابل توجه حجم بالای مخازن آب سدها در استان طی سال گذشته آبی اشاره کرد و افزود: طبق پیش بینی‌ها، بارش‌ها از نیمه دوم مهرماه آغاز و تا آذر ماه مستمر ادامه خواهد داشت و بارش‌های فرانرمالی را شاهد خواهیم بود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان با اشاره به افزایش ۱۸۲ درصدی اعتبارات پروژه‌های حوزه آب در سال گذشته نسبت به سال‌های اخیر اضافه کرد: امسال بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال به طرح‌های آبی استان تخصیص یافت.


مهندس آریانژاد به برنامه‌های سازگاری با کم آبی در استان پرداخت و گفت: در فاز ابتدایی باید ۲۵۳ میلیون مترمکعب و فاز دوم ۱۲.۶ میلیون مترمکعب صرفه جویی توسط دستگاه‌های مرتبط انجام شود که تاکنون ۲۵ درصد آن عملی شده است.
وی یادآور شد: در ۶ ماهه اول سال جاری، بیش از ۳۵۰ حلقه چاه آب غیرمجاز مسدود شد که کمک قابل توجهی به احیای منابع آب زیرزمینی است.
در این جلسه مقرر شد احداث شبکه آبیاری تحت فشار هزار هکتاری پایاب سد تلوار در دشت خورخوره بیجار به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار شود که این پروژه برای نخستین بار در استان کردستان توسط هلدینگ سرمایه‌گذار در سطح ۱۰۰۰ هکتار اراضی پایاب سد تالوار بیجار اجرا می‌شود.
این پروژه به زودی آغاز و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته با توکل بر خدا و همت مدیران مربوطه تا ابتدای فصل زراعی سال آینده این پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید که تحقق این مهم سبب توسعه کشاورزی، اشغالزایی و رونق اقتصادی منطقه خواهد شد و برکات آن شامل حال مردم شریف شهرستان بیجار خصوصا کشاورزان عزیز خواهد شد.

کویستان عبدالحکیمی