اولاف شولتس صدراعظم آلمان شنبه در تماسی تلفنی با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان نسبت به «تنش‌های فزاینده» در مرز این کشور با جمهوری آذربایجان ابراز نگرانی کرد و خواستار خودداری طرفین از تشدید تنش‌های نظامی شد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از تاس، اشتفن هبرسترایت سخنگوی دولت آلمان گفت که برلین […]

اولاف شولتس صدراعظم آلمان شنبه در تماسی تلفنی با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان نسبت به «تنش‌های فزاینده» در مرز این کشور با جمهوری آذربایجان ابراز نگرانی کرد و خواستار خودداری طرفین از تشدید تنش‌های نظامی شد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از تاس، اشتفن هبرسترایت سخنگوی دولت آلمان گفت که برلین «خواستار خودداری از هر گونه تشدید تنش نظامی است.

وی افزود: لازم است که ابتدا یک تفاهم دوجانبه اولیه در مورد ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ از جمله بازگشایی گذرگاه لاچین حاصل شود.

سخنگوی دولت آلمان اظهار کرد: مناقشه میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان صرفا از طریق دیپلماسی قابل حل است. همه طرف‌ها باید بدون تعلل برای رسیدن به هدف همکاری سازنده داشته باشند.

وزیر ارمنستان روز پنجشنبه جمهوری آذربایجان را به تجمع نیروها و آرایش جنگی در خط تماس قره باغ و مرز دو کشور متهم کرد.

وزارت خارجه ارمنستان تاکید کرد که اطلاعات مربوط به این موضوع از چند منبع تایید شده است و ایروان علاقه‌ای به تشدید تنش نظامی ندارد و آماده است به تلاش‌ها برای رسیدن به توافق صلح ادامه دهد.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان اظهارات مقام‌های ارمنستان را رد کرد و خواستار پایان دادن ایروان به «اقدامات تحریک‌آمیز سیاسی و نظامی» شد.

این وزارتخانه افزود: چنین ادعاهایی بخشی از اقدامات فریبکارانه و تحریف‌های سیاسی است.

در همین حال، حکمت حاجی‌اف مشاور سیاست خارجی رئیس جمهوری آذربایجان به رویترز گفت که نیروهای مسلح این کشور در حال برگزاری رزمایش‌هایی هستند که از قبل برای آنها برنامه‌ریزی شده بود.

وی ارمنستان را به تمرکز نیرهایش در مرز مشترک و خرید تسلیحات جدید متهم کرد و افزود: راهبرد ما ایجاد بازدارندگی در مقابل تحرکات و اقدامات مسلحانه و نظامی غیرقانونی علیه جمهوری آذربایجان است.