طرح ایجاد مدرسهی «بازرگانان کوچک» روی میز اتاق بازرگانی سنندج قرار دارد ایجاد مدرسهای تحت عنوان «بازرگانان کوچک» طرحی است که این روزها اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج با برگزاری جلسات و نشستهای متعدد هماندیشی و بهرهگیری از ایدهها و نقطه نظرات صاحب نظران و اساتید حوزهی آموزش و پرورش دنبال میکند. به […]
طرح ایجاد مدرسهی «بازرگانان کوچک» روی میز اتاق بازرگانی سنندج قرار دارد
ایجاد مدرسهای تحت عنوان «بازرگانان کوچک» طرحی است که این روزها اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج با برگزاری جلسات و نشستهای متعدد هماندیشی و بهرهگیری از ایدهها و نقطه نظرات صاحب نظران و اساتید حوزهی آموزش و پرورش دنبال میکند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ ایجاد مدرسهای تحت عنوان «بازرگانان کوچک» طرحی است که این روزها اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج با برگزاری جلسات و نشستهای متعدد هماندیشی و بهرهگیری از ایدهها و نقطه نظرات صاحب نظران و اساتید حوزهی آموزش و پرورش دنبال میکند.
نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج در خصوص ایجاد این مدرسه گفت: بازرگانان کوچک در کشور و در استان اصفهان بعنوان یک طرح در سطح مدارس عملیاتی شده و نتایج مثبت و قابل قبولی هم داشته است، لذا اتاق بازرگانی سنندج سعی دارد در فاز نخست آن را نظیر استان اصفهان به صورت طرحی فوق برنامه در یکی از مدارس سنندج اجرا کند، سپس در گام بعدی مدرسه بازرگانان کوچک دایر خواهد شد.
سید کمال حسینی تصریح کرد: این رویداد دانش آموزان را با فعالیتهای اقتصادی، مشاغل بازرگانی، کارآفرینی و تولید کنندگی آشنا میکند و هدف آن تربیت مدیران آینده است. وی با اشاره به اهمیت هدایت تحصیلی دانشآموزان با توجه به استعدادشان برای ادامه تحصیل خاطر نشان کرد: در ذهن دانش آموزان مهندسی و پزشکی به عنوان بهترین شغلها جای گرفته است و این در حالیست که کشور برای رشد اقتصادی به همه مشاغل از جمله بازرگانی و کارآفرینی نیاز دارد پس باید ضمن دادن مشاوره به دانشآموزان آنها را استعدادیابی و درنهایت به سمت رشتهای که به آن علاقه و در آن استعداد دارند راهنمایی کنیم.
نایب رئیس اول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج با اشاره به بیکاری جوانان تحصیل کرده در رشتههای مهندسی و پزشکی گفت: به جای اینکه دانشآموزان ما وقتشان را برای آموزش این رشته ها صرف کنند می توانند با رشتههای بازرگانی و تجارت آشنا شوند و کارآفرینی و مدیریت پروژه بیاموزند. حسینی با اشاره به ظرفیتها و پتانسیلهای بالای استان اشاره کرد و گفت استان کردستان با وجود این همه نعمت خدادای و ظرفیت، متاسفانه از عدم مدیریت رنج میبرد لذا برای حصول توسعهی پایدار، تربیت مدیران آینده مسئلهای است که امروز مد نظر ماست. وی بازرگانان کوچک را جزو مدارس نسل سوم دانست و گفت: مدارس نسل اول صرفا آموزشی بودند و بصورت کلاسیک معلم مطالبی را عنوان میکرد و در پایان هم ارزشیبابی به عمل میآمد، در نسل دوم مدارس مسئلهی آموزش عملی و یادگرفتن حرفههای گوناگون مد نظر بود، اما در مدارس نسل سوم، کارآفرینی، رویاپردازی و خلاقیت دانشآموز تقویت میشود چرا که تنها مانع ساخت، ایجاد و دستیابی به هر چیزی موانع فکری و ضعف بشر در تخیل است که بازرگانان کوچک از این دست مدارس خواهد بود.
رُقبای فردای کودکان ما امروز در ژاپن و کُره در بالاترین سطح آموزش میبینند
رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی سنندج نیز در این جلسه کودکان را جزو مهمی از مسئلهی توسعه دانست و خاطرنشان کرد: توسعهی پایدار با تربیت کودکان و نوجوانان که آیندهساز مملکت هستند بیمه میشود. عابدین حمیدی افزود: رُقبای کودکان و دانشآموزان ما در سطح جهان امروز در ژاپن و کُره در بالاترین سطح و با داشتن بهترین و بهروزترین امکانات در حال آموزش دیدن هستند لذا هدایت این قشر و پرورش آنها برای دنیای فردا مسئلهای است که اگر دیر صورت بگیرد باعث از دست رفتن آینده میشود.
وی با اشاره به اینکه دوره برگزاری کلاسهای درس به صورت کلاسیک به سر آمده است: امروز در دنیا مدارس به سمتی پیش میروند که رویا پردازی و داشتن ایده برای دانش آموز را تقویت کنند، از طرفی مدارس کار و دانش و فنی حرفهای کارگر و کارمند تولید میکنند اما بازرگانان کوچک که البته اسم آن هم هنوز نهایی نشده است در صدد تربیت مدیر برای آینده است.
رئیس کمیسیون صنعت اتاق تصریح کرد: یکی از نکات مثبت دورره کرونا این بود که آموزش و پروش ما یک گام جلوتر رفت و ما برگزاری کلاسهای درس به صورت غیرحضوری، آموزش آنلاین و بهرهگیری از اینترنت برای یادگیری و یاددادن را تجربه کردیم، اما کشورهای پیشرفته پا را بسیار فراتر گذاشتهاند و به سمت ایجاد مدارس هوشمند پیش میروند.
حمیدی ادامه داد: به عنوان مثال AltSchool همان مدرسهای است که ایلان ماسک و دیگر نخبههای سیلیکون ولی برای فرزندان خود آرزو دارند. در این مدرسه کودکان از همان ابتدا با وسایل الکترونیکی متعدد کار میکنند و مهارتهای روز دنیا را به دست می آورند. هدف این مدرسه آوردن تکنولوژی سیستم آموزش و پرورش به قرن ۲۱ است. شخصی سازی یادگیری، پایه و اساس این مدرسه است به این معنی که معلمان در تعاملی که با دانش آموزان و خانوادههای آنها دارند روشی را که بر مبنای علایق و نقاط ضعف و قوت دانش آموز است مییابند و آموزش از آن طریق صورت می پذیرد.
رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی سنندج ادامه داد: در طرح بازرگانان کوچک در ابتدا به صورت محدود تعدادی از دانش آموزان را استعدادیابی میکنیم و بصورت ویژه آنها را مطابق بهروزترین شیوههای آموزش برای تبدیل شدن به مدیران آینده پرورش میدهیم.
کویستان عبدالحکیمی
Tuesday, 29 October , 2024