ام‌المسائل مشکلات اقتصادی کشور بهره بانکی است منتخب مردم اصفهان در مجلس دوازدهم با بیان اینکه افزایش بهره بانکی منجر به افزایش قیمت‌ها می‌شود، گفت: بهره بانکی، ام‌المسائل مشکلات اقتصادی کشور است و به‌نوعی دلارزدایی هیچ راهی جز کاهش بهره بانکی ندارد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از صاحب نیوز، رسول […]

منتخب مردم اصفهان در مجلس دوازدهم با بیان اینکه افزایش بهره بانکی منجر به افزایش قیمت‌ها می‌شود، گفت: بهره بانکی، ام‌المسائل مشکلات اقتصادی کشور است و به‌نوعی دلارزدایی هیچ راهی جز کاهش بهره بانکی ندارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از صاحب نیوز، رسول بخشی دستجردی با بیان اینکه اگر به دنبال دلارزدایی هستیم، باید جلوی رشد نقدینگی در کشور را بگیریم، اظهار کرد: علت اصلی افزایش قیمت‌ها و تورم کشور، بهره‌های بانکی است.

منتخب مردم اصفهان در مجلس دوازدهم با بیان اینکه بهره بانکی منجر به خلق پول و نتیجتاً باعث تورم می‌شود، ادامه داد: برای مثال بهره بانکی در ایران از ۲۳ درصد تا ۳۰ درصد متغیر است، این در حالی است که بهره بانکی در آمریکا حدوداً ۱.۵ درصد است.

وی تأکید کرد: افزایش قیمت دلار و ارزهای خارجی دیگر نیز در بهره‌های بالای بانکی ریشه دارد.

بخشی بهترین و تنهاترین راه برای دلارزدایی را کاهش بهره‌های بانکی دانست و افزود: اگر خواستار کاهش قیمت دلار هستیم باید بهره‌های بانکی در ایران به کمتر از بهره بانکی در آمریکا برسد؛ درصورتی‌که بهره بانکی در اقتصاد ایران به صفر کشیده شود، باتوجه‌به اینکه بهره در آمریکا بالاتر از صفر است، این موجب کاهش قیمت دلار خواهد شد که در نتیجه آن به‌مرور نقش دلار در اقتصاد ایران تضعیف خواهد شد.

منتخب مردم اصفهان در مجلس دوازدهم با بیان اینکه در طول چند سال گذشته بهره بانکی در ایران روند صعودی داشته و در نتیجه دچار تورم بیشتر و افزایش قیمت دلار شدیم، گفت: هدف، تعبیه سیاست‌ها و اقداماتی است که نتیجه آن‌ها کاهش بهره بانکی در طول زمان باشد.

وی علت تأثیر تحریم‌ها بر ایران را انجام معاملات اقتصادی و بین‌المللی با دلار دانست و افزود: به علت وابسته بودن اقتصاد ایران به دلار، تحریم‌ها علیه ایران اثربخش بوده است؛ چون بهره بانکی بیشتری نسبت به آمریکا داریم، نقدینگی ما بسیار بیشتر از آن‌هاست اما با کاهش بهره بانکی تحریم‌ها خنثی می‌شوند و اثربخشی خود در اقتصاد و روابط اقتصادی بین‌المللی ما را از دست خواهد داد.

بخشی با تأکید بر اینکه باید ریال تقویت شود و بهره بانکی کاهش یابد، خاطرنشان کرد: البته بحث بهره بانکی ریشه‌ای و به‌نوعی علت تمام مشکلات اقتصادی است؛ این در حالی است که سیاست‌های اقتصادی در ایران در جهت افزایش بهره بانکی عمل کرده است.

منتخب مردم اصفهان در مجلس دوازدهم خلق نقدینگی گسترده توسط بانک‌ها را علت تشدید تورم و معضلات اقتصاد ایران دانست و تأکید کرد: باید برنامه جامعی برای کل شبکه‌های بانکی داشته باشیم؛ البته این نکته بسیار مهم است که دلارزدایی تنها با کاهش بهره‌های بانکی محقق می‌شود.

وی تصریح کرد: پس از کاهش بهره‌های بانکی و دلارزدایی با مشارکت مردم در امر تولید و اقتصاد مواجه خواهیم شد؛ همچنین به محقق‌شدن شعار سال یعنی جهش تولید با مشارکت مردم نزدیک می‌شویم.

بخشی با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد نقدینگی، متعلق به یک درصد از سپرده‌هاست، عنوان کرد: برای مثال افرادی که پول هنگفتی در بانک‌ها به‌عنوان سپرده قرار می‌دهند و از بانک ۳۰ درصد بهره دریافت می‌کنند، با کاهش دستوری بهره بدون رعایت مقدمات آن، طبیعتاً به سمت فعالیت‌های غیرمولد نظیر طلا، دلار، املاک و… می‌روند، ولی چنانچه مجلس با تصویب قانون و دولت با اعمال جرائم جلوی این اتفاق را بگیرد، این سرمایه‌ها به سمت ایجاد کارگاه‌های تولیدی و مشارکت هرچه بیشتر مردم و در نهایت جهش تولید هدایت خواهد شد.

منتخب مردم اصفهان در مجلس دوازدهم در پایان با تأکید بر اهمیت و ضرورت دلارزدایی اذعان کرد: مرکز و قلب همه مشکلات اقتصادی بهره بانکی است که تنها با کاهش بهره‌ها و دلارزدایی حل می‌شود؛ حتی موضوع ناترازی‌های موجود در بخش‌های مختلف اقتصاد، همچون بخش خصوصی، بودجه دولت، انرژی و… ناشی از بهره‌های بانکی است.