موقعیت‌شناسی حضرت زینب (س)در واقعه کربلا مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزه مجتهده امین گفت: آنچه باعث شده حوادث قبل از واقعه و وقایع روز عاشورا در تاریخ زمان ثبت شود نقش ارزنده و مؤثر زنان و کودکان خاندان عصمت و طهارت به‌خصوص حضرت زینب (س) است.   ناهید قاسم‌پور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری شهید […]

موقعیت‌شناسی حضرت زینب (س)در واقعه کربلا

مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزه مجتهده امین گفت: آنچه باعث شده حوادث قبل از واقعه و وقایع روز عاشورا در تاریخ زمان ثبت شود نقش ارزنده و مؤثر زنان و کودکان خاندان عصمت و طهارت به‌خصوص حضرت زینب (س) است.  

ناهید قاسم‌پور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران؛ با بیان اینکه از مناسبت‌های مهمی که در تاریخ اسلام هر سال پررنگ‌تر از قبل برگزار می‌شود مراسم سوگواری حضرت سیدالشهداء و یاران باوفای ایشان هست اظهار کرد: می‌توان از دو جهت به آن پرداخت؛ یکی حوادث قبل از واقعه عاشورا و یکی حوادث بعد از عاشورا که لحظه‌لحظه آن درس و عبرت است برای همه کسانی که به دنبال زندگی شرافتمندانه هستند.

مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزه مجتهده امین افزود: آنچه باعث شده حوادث قبل از واقعه و وقایع روز عاشورا در تاریخ زمان ثبت شود نقش ارزنده و مؤثر زنان و کودکان خاندان عصمت و طهارت به‌خصوص حضرت زینب (س) است که نقش روایتگری نهضت عاشورا و انتقال مفاهیم مکتب انسان‌ساز کربلا و این جهاد و مصیبت عظیم را به عهده داشتند.

وی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب بیان کرد: رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی درباره موقعیت‌شناسی حضرت زینب (س) و همراهی و همدلی ایشان با امام حسین (ع) می‌فرمایند: در آن ساعت‌های بحرانی که قوی‌ترین انسان‌ها نمی‌توانند بفهمند چه باید بکنند، او فهمید و امام خود را پشتیبانی کرد و او را برای شهیدشدن تجهیز کرد.

قاسم‌پور ادامه داد: بعد از شهادت حسین بن علی (ع) دنیا ظلمانی شد و دل‌ها و جان‌ها و آفاق عالم تاریک شدند، این زن بزرگ یک نوری شد و درخشید. زینب (س) به جایی رسید که فقط والاترین انسان‌های تاریخ بشریت، یعنی پیامبران می‌توانند به آنجا برسند.

وی نقش حضرت زینب کبری (س) و بانوان در زنده نگه‌داشتن خون حضرت سید الشهداء و یاران باوفا و خاندان مطهرش، همچنین درس‌ها و عبرت‌های عاشورا بسیار سازنده و مؤثر دانست و گفت: زنان عاشورایی با صبر و استقامت در راه اندیشه‌های متعالی از شهادت و اسارت فرزندان خویش در نهایت ادب و اخلاص برای هدایت و راهبرد و ارتقای اهداف والای دین اسلام استفاده کرده و الگویی برای دیگر زنان در طول تاریخ شدند.

مدرس و مبلغ حوزه علمیه اصفهان اذعان کرد: بررسی حادثه عاشورا و وقایع بعد از آن، تصویری از حضرت زینب (س) به‌عنوان نماد و الگوی صبر و استقامت، حیا و شجاعت و آزادگی را نمایش می‌دهد که می‌تواند بهترین الگو برای بانوان عالم در هر زمان قرار بگیرد.

وی افزود: حضرت زینب (س) با ایفای نقش مهم و ارزنده خود در زندگی سراسر شور و عشق و محبت و احساس پاک، به‌عنوان پیام‌رسان اهداف عاشورا، به همگان آموخت که شور و احساس زمانی ارزش دارد که به همراه اخلاص و بندگی، شعور، صبر و ایثار، در مسیر اعتلای دین اسلام و حفظ ارزش‌ها و حرمت حریم نبوت و خاندان مطهرش باشد.

قاسم‌پور ادامه داد: حضرت زینب (س) با آنکه شاهد کشته‌شدن امام حسین (ع) و فرزندان عزیز خود بود و سختی اسارت و تشنگی کودکان را می‌دید؛ اما چون همه این مصائب در مسیر اعتلای دین حق و زنده نگاه‌داشتن معارف والای اسلام بود آن جمله به‌یادماندنی «ما رایت الا جمیلا» را به زبان جاری کرد.

وی اظهار کرد: آنچه در واقعه کربلا بسیار قابل‌تأمل است نقش امام حسین (ع) قبل از واقعه عاشورا و نقش حضرت زینب (س) بعد از واقعه عاشورا به‌عنوان احیاگران فریضه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر است که از سر دلسوزی و محبت به بندگان خدا از هر فرصتی استفاده می‌کردند تا مردم را به‌سوی دین حق هدایت کنند. تا در صف یاران امام‌زمان، مورد لطف و عنایت حق باشند نه در صف مقابل آن و مورد لعن و نفرین و غضب پروردگار عالم قرار بگیرند.

مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزه مجتهده امین، با اشاره به اینکه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر فریضه‌ای است که اگر امروزه در جامعه به آن پرداخته شود و مردم بپذیرند که اگر مورد امر یا نهی قرار می‌گیرند این عشق و محبتی است که از طرف دیگران به‌سوی آنان سرازیر شده و می‌تواند راه نجاتی در همه مراحل زندگی دنیایی و اخروی آنان باشد اذعان کرد: امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر راهی است که پرداختن به آن می‌تواند نجاتگر بوده و برکات فراوانی برای همه بندگان داشته باشد.

وی افزود: در حقیقت باید گفت: انسان‌ها از خطا و اشتباه مصون نیستند و گاهی از روی جهل یا غفلت دچار مشکلاتی می‌شوند که تذکر دیگران می‌تواند هدیه‌ای باشد که آنها را از انحطاط و انحراف مصون بدارد.

قاسم‌پور در پایان اظهار کرد: امید است با عنایت حضرت صاحب‌الامر (عج) نقش این فریضه الهی در جامعه شناخته شده و همگی به این امر مهم بپردازند.
خبرنگار: الهام خانى