به گفته مترجم مجموعه ۷ جلدی «چشمت روز بد نبیند» شخصیت‌های کتاب، گاهی اشتباه می‌کنند و گاه تنبیه می‌شوند، نحوه برخورد کودکان با پلیس و والدینشان می‌تواند برای کودکان جذاب و آموزنده باشد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، مریم مفتاحی درباره مجموعه کتاب چشمت روز بد نبیند گفت: این مجموعه برای کودکان ۱۰ تا […]

به گفته مترجم مجموعه ۷ جلدی «چشمت روز بد نبیند» شخصیت‌های کتاب، گاهی اشتباه می‌کنند و گاه تنبیه می‌شوند، نحوه برخورد کودکان با پلیس و والدینشان می‌تواند برای کودکان جذاب و آموزنده باشد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، مریم مفتاحی درباره مجموعه کتاب چشمت روز بد نبیند گفت: این مجموعه برای کودکان ۱۰ تا ۱۴ سال در نظر گرفته شده است. با این مجموعه برای نخستین بار توسط برادرزاده‌ام آشنا شدم، او در یکی از مدارس کانادا تحصیل می‌کند. مسئولان مدرسه این کتاب را انتخاب کرده بودند و در مراسمی از نویسندگان کتاب (مایکل وید و لورا وید) که خواهر و برادر هستند، برای معرفی کتاب به کودکان دعوت کرده‌بودند.

این مترجم با اشاره به دوره‌ای که کودکان در آن دوره کتاب‌های تصویری را کنار می‌گذارند و کتاب‌های فصل‌بندی شده می‌خوانند، گفت: کودکان وقتی وارد کلاس ششم تا هشتم در دوره آموزشی می‌شوند، کتاب‌های تصویری را کنار می‌گذارند و کتاب‌هایی را می‌خوانند که فصل‌بندی دارد یعنی از نظر ظاهر شبیه کتاب‌های بزرگسالان است.

به گفته او مسئولان مدارس برای تشویق کودکان به کتابخوانی، این دوره را جشن می‌گیرند. در آن روز فقط جلد اول کتاب برای کودکان به مدرسه آورده شده بود تا خریداری کنند و گفتند کودکان باقی جلدهای کتاب (این مجموعه ۷ جلدی است) را از کتاب‌فروشی‌ها تهیه کنند.

کودکان وقتی وارد کلاس ششم تا هشتم در دوره آموزشی می‌شوند، کتاب‌های تصویری را کنار می‌گذارند و کتاب‌هایی را می‌خوانند که فصل‌بندی دارد

این کتاب آموزنده، برای کودکان جذاب است

مفتاحی با اشاره به اینکه این مجموعه ۷ جلدی برای کودکان جالب، خنده‌دار و آموزنده است، ادامه داد: نمی‌توانستم پس از خواندن یک جلد از کتاب، از خواندن دیگر جلدها خودداری کنم. کودکان به ماجراجویی شخصیت‌های این کتاب علاقه‌مند خواهندشد. داستان درباره ۳ پسربچه هم کلاسی در رده سنی ۱۰ تا ۱۲ ساله است. یکی از آن‌ها مغز متفکر گروه است و برنامه‌ریزی می‌کند. این سه پسربچه مدام به دردسر می‌افتند و گاهی سر و کارشان به پلیس می‌رسد. این پسرها در شهر کوچکی زندگی می‌کنند که همه آن‌ها را می‌شناسند.

به گفته این مترجم شیوه برخورد این کودکان که گاهی اشتباه می‌کنند و گاه تنبیه می‌شوند، نحوه برخورد کودکان با پلیس و والدینشان می‌تواند برای کودکان جذاب و آموزنده باشد. یکی از ۳ نفر روایتگر است، ضمن این که اوقات خیلی خوشی را برای خواننده کتاب درست می‌کند در عین حال کتاب آموزشی است. به همین دلیل فکر کردم که این کتاب می‌تواند برای کودکان جذاب باشد، زیرا برای من هم جذاب بود.

ناشران باید کتاب‌های با کیفیت را به مدارس پیشنهاد دهند

مفتاحی با بیان اینکه یکی از روش‌های کتابخوان کردن کودکان، تشویق آن‌ها به کتابخوانی در مدارس است، ادامه داد: ناشران می‌توانند به مدارس مراجعه کنند کتاب‌هایی را پیشنهاد دهند. مسئولان مدارس هستند که می‌توانند جلساتی اینگونه برای کودکان برگزار کنند. اگر مسئولان در مدارس با بررسی کتاب و همکاری با ناشر بتوانند جلسات اینگونه برگزار کنند، اتفاق مهمی در فرهنگ‌سازی جامعه خواهدبود.

این مترجم با اعلام آمادگی برای معرفی کتاب در مدارس بیان کرد: حاضرم برای معرفی کتاب‌ها در مدارس حضور داشته‌باشم، تلاش می‌کنم به نوبه خودم این روند را در نشر پیگیری کنم. ناشران حوزه کودکان و نوجوان باید کتاب‌های با کیفیت را به مدارس پیشنهاد دهند.

حاضرم برای معرفی کتاب‌ها در مدارس حضور داشته‌باشم، ناشران حوزه کودکان و نوجوان باید کتاب‌های با کیفیت را به مدارس پیشنهاد دهند

او درباره نحوه پیدا کردن کتاب‌های خوب برای کودکان و نوجوانان توضیح داد: والدینی که برای کودکان خود دنبال کتاب هستند باید به برخی از نشرها اعتماد کنند. برای مثال نشر آفرینگان کتاب‌های کودک و نوجوان منتشر می‌کند، افق که بخش کودکان دارد و نشر پرتقال کتاب‌های خوب ارائه می‌کنند. مادرها و پدرها روی اعتماد به ناشر می‌توانند برای کودکان کتاب‌های خوب پیدا کنند.

کودکان می‌توانند از هر شماره از مجموعه آن را شروع کنند

مفتاحی درباره قیمت کتاب و تاثیر آن بر خریداری آن توسط خانواده‌ها گفت: به همین دلیل این مجموعه را در ۷ جلد مجزا تهیه کرد تا خانواده هر زمان می‌توانست یک جلد از کتاب را برای کودک خریداری کند.

به گفته این مترجم، داستان‌های هر جلد از مجموعه چشمت روز بد نبیند و هر کتاب به صورت جداگانه قابل خواندن است و حتی مخاطب می‌تواند از جلد هفتم این مجموعه را شروع کند. هر جلد از کتاب را می‌توان به تنهایی خواند، زیرا شخصیت‌ها یکسان هستند و هر داستان در هر کتاب جدا از هم هستند.

مجموعه کتاب چشمت روز بد نبیند، از هفت کتاب با عنوان‌های کلکسیون پرنده‌های مرده و تله برای دزد، حمله مترسک‌ها و داستان دستشویی، روز بدشانسی گوردون و خانه ارواح، تعقیب و گریز در برف و مامان‌بزرگ نابکار و خلافکار، کوسه ماهی و وضعیت اضطراری، مامان خرسه و گاس و با چنین دوستانی و وقتی بچه بودیم در سال ۱۴۰۱ توسط انتشارات آفرینگان منتشر شد.