نشست ستاد ثبت نام دانش آموزان و نوآموزان استان کردستان برگزار شد با حضور ناظرین وزارتی، نشست ستاد ثبت نام دانش آموزان و نو آموزان استان کردستان در سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ برگزار شد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان، این نشست ظهر امروز با حضور مدیر کل آموزش و پرورش استان، […]

نشست ستاد ثبت نام دانش آموزان و نوآموزان استان کردستان برگزار شد

با حضور ناظرین وزارتی، نشست ستاد ثبت نام دانش آموزان و نو آموزان استان کردستان در سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان، این نشست ظهر امروز با حضور مدیر کل آموزش و پرورش استان، ناظرین وزارتی از اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات و اعضای ستاد ثبت نام استان به منظور بررسی اقدامات و هماهنگی جهت بازدید تیم های ارزیابی وزارتی و استانی از شهرستانها و مناطق و نظارت بر عملکرد واحد های اداری و آموزشی برگزار شد.

هاشم ناظمی جلال مدیر کل آموزش و پرورش کردستان در این نشست با تشکر از حضور ناظرین وزارتی در استان و نشست ستاد ثبت نام ، ثبت نام دانش آموزان را یکی اقدامات مهم و دغدغه والدین که سرنوشت فرزندانشان با آن رقم می خورد، عنوان کرد و گفت : ثبت نام یک کار تربیتی است.

وی در ادامه به شرایط حاکم بر استان از جمله مرزی بودن، وجود روستاهای صعب العبور و فعالیت مدارس شبانه روزی اشاره کرد و گفت: تلاش و توان اعضای ستاد ثبت نام ، کاهش دغدغه اولیا و برقراری عدالت نسبی در ثبت نام دانش آموزان بوده است.

ناظمی جلال هم چنین با اشاره به تنوع مدارس و دغدغه متولیان نظام تعلیم و تربیت ، اظهار داشت:  برای کمک به اولیای محترم ضرورت دارد این موضوع پیگیری و استاندارد سازی لازم صورت گیرد.

مدیر کل آموزش و پرورش کردستان ثبت نام به موقع دانش آموزان، رصد مسائل و مشکلات پیش رو را از اهم اقدامات تیم کاری استان عنوان کرد که سال های متمادی در بخش مختلف منشأ اثر و خدمت بوده اند و گفت: تا این لحظه وضعیت ثبت نام دانش آموزان استان خوب بوده است.

وی ابراز امیدواری کرد: با بازدید از مدارس و برنامه های نظارتی که قطعاً راهگشا بوده و موجب رفع نواقص خواهد بود، این موضوع به بازگشایی با نشاط مدارس در اول مهر ماه کمک نماید .

در ادامه فرهادی کارشناس مسئول پاسخ گویی به شکایات وزارت و ناظر وزارتی ستاد ثبت نام هدف از برگزاری این نشست را هماهنگی جهت بازدید تیم وزارتی و استان از مدارس و نحوه تکمیل فرم های الف و ب عنوان کرد و گفت: فرم های وزارتی بعد از تکمیل باید در سامانه ثبت و بارگذاری شود.

وی با بیان اینکه فرم « ب » ویژه مناطق است که باید توسط مسئول تیم نظارتی اعزامی به شهرستان ها تکمیل شود، بر تکمیل دقیق آیتم های این فرم تاکید و گفت: مستند اقدامات ادارات آموزش و پرورش باید توسط ناظرین مشاهده و پیوست فرم ب شود و ناظر اطمینان حاصل کند که برنامه های مورد نظر محقق شده است.

فرهادی فرم « الف » را ویژه بررسی فعالیت مدارس عنوان کرد و با تاکید بر برگزاری جلسه توجیهی برای بازدید کنندگان قبل از حضور در مدارس، گفت: ضرورت دارد ناظران فرم مذکور را با دقت تکمیل کنند.

وی با توصیه به جمع آوری مشکلات مربوط به سامانه سیدا با همکاری و نظر خواهی از مدیران مدارس و پیوست آن به فرم الف، اظهار داشت: مجموع نظرات و مشکلات احصا شده جهت اقدام لازم به مرکز فناوری وزارت تحویل داده خواهد شد.

ناظر وزارتی ستاد ثبت نام با اشاره به تعریف کد QR به منظور نظر سنجی از اولیا ، گفت : این کد باید چاپ و در محل مناسبی از مدرسه در معرض دید والدین نصب شود تا اولیا در نظر سنجی شرکت کنند، در صورتی که والدین فاقد گوشی هوشمند باشند، می توانند نسبت به تکمیل حضوری فرم نظر سنجی اقدام و حداقل سه فرم تکمیل شده نظر سنجی ملاحظه شود.

وی هم چنین گفت: مدیران مدارس باید نسبت به نصب بخشنامه های مربوط به ستاد ثبت نام ، مشخصات و شماره تلفن اعضای ستاد ثبت نام استان و شهرستان، نشانی سامانه پاسخگویی به شکایات، شماره حساب مدرسه در تابلوی اعلانات و ویژه ثبت نام اقدام نمایند و این موارد در بازدید های ناظرین مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

فرهادی در خصوص وجوه قابل اخذ نیز با بیان اینکه در زمان ثبت نام اخذ وجه به غیر از هزینه بیمه و کتابهای درسی که به صورت گروهی ثبت سفارش می شود قانونی نیست، اظهار داشت: در بررسی این موضوع مدیران مدارس باید صورتحساب بانکی مدرسه را از تاریخ ۱۴۰۱٫۳٫۱ تا ۵ مرداد ماه جاری چاپ و ناظر پیوست فرم الف نماید.

وی یکی دیگر از موارد قابل پیگیری در بازدید های مدارس را بررسی مستندات محل سکونت دانش آموزان برای بررسی رعایت محدوده بندی در ثبت نام و رعایت حقوق مردم در این خصوص عنوان کرد و گفت: در هنگام مراجعه اولیای محترم ضمن رعایت شأن و منزلت والدین و تکریم مراجعین، امکانات رفاهی لازم پیش بینی و ضمن فاصله گذاری و در صورت ضرورت ارایه نوبت، تلاش شود تا رضایت مردم جلب گردد، چون رضایت مردم از خواسته های دولت محترم سیزدهم بوده و رضایت مردم اعتبار نظام است و همه وظیفه داریم به هم نوعان و والدین احترام بگذاریم .

تکمیل تمام مولفه ها و شاخص های موجود در فرم الف و تایید آن به مهر مدرسه، رعایت نحوه اخذ وجوه، ثبت اطلاعات دانش آموزان در سامانه سیدا توسط مدیران مدارس از دیگر تاکیدات ناظرین وزارتی ستاد ثبت نام در این نشست بود.

در ادامه این نشست تنی چند از اعضای ستاد ثبت نام سوالات ، مسائل و چالش های پیش روی ثبت نام دانش آموزان را مطرح و ناظرین وزارتی در این خصوص پاسخگویی و رهنمود های لازم را ارایه نمودند. 

هم چنین در ابتدای این نشست کامیل محمدی رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات استان نیز با اشاره به اهمیت ثبت نام دانش آموزان و دغدغه والدین در این خصوص، گفت : تمام اقدامات و فعالیت های پروژه مهر از جمله ساماندهی نیروی انسانی، فضا، کلاس بندی و … به ثبت نام دانش آموزان بستگی داشته و ثبت نام دانش آموزان، نقطه پیوند خانه و مدرسه است.

وی در ادامه گزارشی از اهم اقدامات ستاد ثبت نام دانش آموزان استان ارایه کرد و صدور ابلاغ اعضای ستاد ، طرح موضوع ثبت نام در جلسه مدیران و روسای آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق تابعه و شورای معاونین استان، برگزاری جلسات توجیهی مدیران مدارس در شهرستان ها و با موضوع ثبت نام، ارسال شیوه نامه به واحد های اداری و آموزشی، تعریف کد QR برای مدارس به منظور دریافت گزارش های مردم و نظارت همگانی بر ثبت نام دانش آموزان را از اقدامات مهم استان بر شمرد.

محمدی از دریافت و پاسخ گویی به ۲۳۸۸ گزارش مردمی واصله از طریق سامانه پاسخگویی به شکایات خبر داد و اظهار داشت: از طریق ارسال دستورالعمل ، کانال های فضای مجازی، نصب تراکت،اطلاعیه و انجام مصاحبه تلویزیونی اطلاع رسانی لازم به والدین انجام شده است.

رییس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات استان با اشاره به بازدید ناظرین استانی و شهرستانی از مدارس ، گفت : تا کنون ۱۳۶۴ مدرسه معادل ۵۰ درصد مدارس استان بازدید و در سامانه نظارتی بارگذاری شده است.

محمدی در پایان با بیان اینکه با سعه صدر همکاران به شکوائیه های مردم ( حضوری، تلفنی و سامانه ای ) پاسخ گویی دقیق صورت گرفته است، تصریح کرد: در خلال این اقدامات با متخلفین احتمالی مطابق ضوابط و مقررات برخورد شده است.

وی هم چنین از همکاری و همراهی کلیه اعضای ستاد نظارت استان به جهت پیگیری و رصد برنامه های ستاد ثبت نام تشکر کرد.
 
گفتنی است ناظرین وزارتی طی روز های چهارشنبه و پنجشنبه پنجم و ششم مرداد ۱۴۰۱ ضمن بازدید از مدارس و حضور در شهرستانها و مناطق ، عملکرد واحد های اداری و آموزشی استان در راستای ثبت نام دانش آموزان و مسایل و مشکلات مربوط به این حوزه را بررسی و در جلسه پایانی گزارش نتایج بازدید ها ارایه و جمع بندی خواهد شد.

کویستان عبدالحکیمی /کردستان