مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی برای رو آوردن مردم به سمت خدمات غیرحضوری، گفت: سامانه ۱۴۲۰ داریم که افراد می‌توانند به‌صورت تلفنی، پیامکی و اینترنتی مشاوره غیرحضوری دریافت کنند و به مشکلات آن‌ها رسیدگی می‌شود. این سامانه ۲۴ ساعته فعال است و روزانه ۲۰ هزار مراجعه غیرحضوری داریم. به گزارش […]

مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی برای رو آوردن مردم به سمت خدمات غیرحضوری، گفت: سامانه ۱۴۲۰ داریم که افراد می‌توانند به‌صورت تلفنی، پیامکی و اینترنتی مشاوره غیرحضوری دریافت کنند و به مشکلات آن‌ها رسیدگی می‌شود. این سامانه ۲۴ ساعته فعال است و روزانه ۲۰ هزار مراجعه غیرحضوری داریم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، مرتضی حاجی کاظمی مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان در نشست خبری اظهار کرد: بزرگ‌ترین سازمان بیمه‌ای کشور با پوشش بیش از ۵۲ درصدی جمعیت کشور و ۴۶ میلیون مخاطب و اولین خریدار خدمات درمانی، سازمان تأمین اجتماعی است.

وی افزود: نزدیک به ۶۹ درصد جمعیت استان اصفهان را تحت پوشش داریم، در استان اصفهان سه میلیون و ۷۰۴ نفر تحت پوشش هستند که ۲ میلیون و ۹۹۸ هزار نفر بیمه شده و ۷۰۶ هزار نفر نیز مستمری بگیر هستند.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان گفت: سازمان در حال پرداخت هزینه‌هایی که تعهد دارد است، هدف نهایی رعایت عدالت و افزایش اعتماد بوده است تا خدمات ساده‌تر و راحت‌تر به مردم ارائه شود و مخاطبان دسترسی بهتری به حقوق خود پیدا کنند.

وی با اشاره به تلاش تأمین اجتماعی برای بهبود شرایط خدمت‌رسانی به مردم، تصریح کرد: بسیاری از خدمات تأمین اجتماعی که در حدود ۴۰ خدمت می‌شود، غیرحضوری و هوشمند شده است و در تلاش هستیم تا خدمات را ساده‌تر و دقیق‌تر به مخاطبان برسانیم.

حاجی کاظمی خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که تغییر جهت از ارائه خدمات حضوری به غیرحضوری نیاز به فرهنگ‌سازی نیز دارد که به سادگی رخ نمی‌دهد و بخشی از مخاطبان در ابتدای امر مقاومت می‌کنند.

وی با بیان اینکه تغییر فرهنگ نیاز به اطلاع‌رسانی بیشتر دارد، اظهار کرد: لازم است با فرهنگ‌سازی در استان و در سطوح پایین‌تر به تغییر رویه در کل کشور برسیم، در مسیرهای اطلاع‌رسانی و ارتباط با مردم به کمک رسانه‌ها و خبرنگاران نیاز داریم.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان اضافه کرد: امید است که با تحول در ارائه خدمت با استفاده از سیستم هوشمند، هرچه بیشتر به عدالت اجتماعی برسیم که رویکرد کلی سازمان تأمین اجتماعی نیز در راستای اعتماد است.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته به میزان ۲,۳۰۰ میلیارد تومان مستمری ماهیانه پرداخت کردیم، در طول سال با توجه به دیگر مزایا تنها در مقطع بلندمدت، ۲۸ هزار میلیارد تومان پرداختی داشتیم. اگر هزینه‌های پنهان را درنظر بگیریم، بیش از ۱,۲۰۰ میلیارد تومان برای بیمه بیکاری هزینه کرده‌ایم.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان به هزینه‌های کوتاه مدت این سازمان شامل پرداخت کمک هزینه ایام بستری، بارداری، هدیه ازدواج و … ابراز داشت: سال گذشته در این بخش بیش از ۳۱ میلیارد تومان ماهانه پرداختی داشتیم و در بحث درمان مواردی بعضاً بسیار سنگین است.

وی با بیان اینکه مهمترین چالش صندوق‌های بازنشستگی تأمین منابع و پایداری آن است، خاطرنشان کرد: درخصوص صندوق‌های بین نسلی بازنشستگی پایداری منابع بسیار اهمیت دارد و در سال‌های اخیر دیدیم که برخی از صندوق‌ها به ورشکستگی رسیدند و هزینه‌های آن‌ها به بودجه‌های دولت سربار شده و این درحالی است که تأمین اجتماعی سازمانی عمومی و غیر دولتی است و بخشی منابع ما از محل سرمایه گذاری‌های شرکت شستا تأمین می‌شود.

وی ادامه داد: مشکلی که با آن درگیر هستیم تأمین منابع است؛ ۲۷ مورد طبق قوانین نیابتی برای سازمان وجود دارد که دیون دولتی تلقی می‌شود و سال‌های سال جمع شده و امکان پرداخت یکجای آن وجود ندارد.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان افزود: اردیبهشت ماه سال گذشته سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد که هدف این نظام چند لایه رسیدن به رفاه و عدالت اجتماعی است.

حاجی کاظمی با بیان اینکه لازم است دولت برای پرداخت دیون پیش‌بینی داشته باشد، تصریح کرد: امسال پیش‌بینی می‌شود ۲۱۴ هزار میلیارد تومان به دیون دولت اضافه خواهد شد و این در حالی است که دیون معوقه حق بیمه‌ها بالای ۴۵۰ هزار میلیارد تومان است البته در سال‌های اخیر با تعاملی که بین دولت و مجلس کمک‌های بزرگی به سازمان تأمین اجتماعی شده و ۱۷۰ هزار میلیارد تومان طی دو سال اخیر تخصیص داده شد، در بودجه سال جاری دولت قرار است ۸۰ هزار میلیارد تومان به‌صورت مستقیم و ۳۰ هزار میلیارد تومان هم مشروط رد دیون شود که کمک بزرگی به سازمان تأمین اجتماعی بود.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی برای رو آوردن مردم به سمت خدمات غیرحضوری، گفت: سامانه ۱۴۲۰ داریم که افراد می‌توانند به‌صورت تلفنی، پیامکی و اینترنتی مشاوره غیرحضوری دریافت کنند و به مشکلات آن‌ها رسیدگی می‌شود. این سامانه ۲۴ ساعته فعال است و روزانه ۲۰ هزار مراجعه غیرحضوری داریم.

وی درخصوص چالش‌های تأمین اجتماعی با لایحه برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: سال‌های گذشته نیز در تدوین بودجه مشکلاتی داشتیم که استقلال ما را به خاطر می‌انداخت، گفته شده است که حق بیمه‌ها از طریق امور مالیاتی دریافت شود که مخالفت خود را با آن اعلام کردیم و درحال رایزنی با نمایندگان هستیم.

حاجی کاظمی ادامه داد: چالش مهمی که داشتیم این بود که محاسبه دیون ما به روش غیرمرکب انجام می‌شد، درواقع حق بیمه بیست سال پیش به همان مبلغ ۲۰ سال پیش محاسبه می‌شد که آن را حذف کردیم، حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان تفاوت محاسبه ساده و مرکب بود.

محمد رجالی مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان نیز در این نشست خبری با اشاره به اینکه تا پایان ماه جاری دستورالعمل پرداخت پزشکان ابلاغ خواهد شد که بر اساس آن بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد پرداختی‌ها افزایش می‌یابد، اظهار داشت: پرداختی پزشکان تأمین اجتماعی از ابتدای سال محاسبه خواهد شد که رقم قابل توجهی خواهد بود و تا حدودی مسئله کمبود پزشک در آینده کاهش خواهد یافت.

وی ادامه داد: هم اینک میانگین پرداخت به پزشکان متخصص در بیمارستان شریعتی در ماه ۲۰ میلیون تومان و پرستاران تا ۲۳ میلیون تومان است؛ برای مثال یک جراح قلب با تعرفه امسال حدود یک میلیون تومان بابت عمل جراحی دریافت می‌کند در حالی که در بخش خصوصی تعرفه حدود ۶۰ میلیون تومان است، واقعاً چه انگیزه‌ای برای یک جراح متخصص قلب وجود دارد که برای ۶ ساعت عمل جراحی حدود یک میلیون تومان دریافت کند.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان ابراز کرد: زمانیکه مبنای پرداختی پزشک از کار فردی کمتر باشد طبیعتاً فسادزا است و در حالی که باید یک هزار و ۲۰۰ پزشک داشته باشیم اکنون یک هزار پزشک داریم.

رجالی افزود: در این شرایط پزشکان ما خیلی راحت دارند مهاجرت می‌کنند و این درحالی است که چهل سال تلاش کردیم تا به استاندارد ۲ هزار نفر پزشک متخصص رسیدیم و اگر اکنون این روند ادامه پیدا کند مجبور هستیم متخصص از هند و بنگلادش وارد کنیم.

رجالی خاطرنشان کرد: اگر پزشکی خارج از هزینه مصوب، پول دریافت کند به تعزیرات معرفی و ۲ تا سه برابر پولی که دریافته کرده جریمه می‌شود؛ در استان هم طی امسال به تعدادی پزشک در این خصوص تذکر دادیم و قرار داد ۲ پزشک را در اصفهان بدلیل گرفتن زیرمیزی لغو کردیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۰ میلیون ویزیت در مراکز درمانی و بیمارستان‌های تأمین اجتماعی استان انجام شد، بیان کرد: افزایش ۱۸ درصدی ویزیت بیماران در حالی است که امکانات ما افزایش نیافته است.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه تعداد بستری‌ها ۱۸ درصد و جراحی ۲۰ درصد طی سال گذشته بیشتر شده، گفت: باید توجه داشت که هر عمل جراحی برای ما حدود ۱۰۰ میلیون تومان هزینه دارد.

رجالی با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۵ درصد عمل‌های جراحی استان در بیمارستان‌های تأمین اجتماعی انجام شد، یاد آور شد: تأمین اجتماعی بزرگترین خریدار درمان و دومین ارائه دهنده خدمات درمانی است؛ در استان اصفهان ۳۳ مرکز درمانی داریم که بین ۱۵ تا ۳۰ درصد خدمات درمانی ارائه می‌کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه مبالغ مطرح شده در برخی رسانه‌ها درمورد بدهی تأمین اجتماعی به دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت مبنای منطقی ندارد، گفت: مطالبات دانشگاه علوم پزشکی تا دی ماه پارسال پرداخت شد و مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان از اسفند ماه باقی مانده که بزودی پرداخت خواهیم کرد.

رجالی افزود: بدهی در بخش داروخانه‌ها را نیز تا پایان اردیبهشت ماه پرداخت کردیم و معوقه خرداد ماه نیز تا پایان تیرماه پرداخت می‌شود.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان نیز گفت: سازمان سه هزار میلیارد تومان به حساب دانشگاه‌های علوم پزشکی واریز کرد درحالی که کل بدهی ما در کشور سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود و این درحالی است که تأمین اجتماعی حدود پنج هزار میلیارد تومان از وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی طلب دارد و لازم است بدهی‌های ما با دانشگاه تهاتر شود.