معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفت‌وگو با برنامه فرحزاد رادیو تهران گفت: ۵۲۰۰ نفر از جانبازان فاقد شغل و درامد شناسایی شده‌اند و مشمول کمک‌معیشت جانبازان معسر هستند و پرداخت کمک‌معیشت این عزیزان پایان خرداد ماه انجام می‌شود. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران ، به نقل از ایثار،محمود […]

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفت‌وگو با برنامه فرحزاد رادیو تهران گفت: ۵۲۰۰ نفر از جانبازان فاقد شغل و درامد شناسایی شده‌اند و مشمول کمک‌معیشت جانبازان معسر هستند و پرداخت کمک‌معیشت این عزیزان پایان خرداد ماه انجام می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران ، به نقل از ایثار،
محمود پاکدل در مورد فعالیت‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران در سال جاری گفت: در دوره جدید و با ابلاغ برنامه تحول دولت مردمی نکاتی مورد توجه و تأکید بود و از ابتدای دولت اقداماتی انجام شد که نتایج آن را در سال جاری مشاهده می‌کنیم. در راستای اجرای عدالت برنامه عملیاتی منطبق بر سند تحول دولت در بنیاد شهید و امور ایثارگران عملیاتی شده و اعتبار آن در اختیار استان‌ها قرار گرفته که در چارچوب آن در حال خدمات رسانی هستند.

وی افزود: یکی از بهترین اقدامات انجام شده محاسبه بار مالی قانون خدمات رسانی به ایثارگران بود که در اختیار دولت قرار گرفت و در مجلس بررسی شد.

اعتبارات بنیاد در سال گذشته ۳۰ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود که این اعتبارات در سال جاری در ردیف‌ها به حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت و علاوه بر آن ۲۰ هزار میلیارد تومان در تبصره‌ها پیش بینی شده است تا بخشی از نیازهای جامعه ایثارگری برآورده شود.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران در موارد پیش بینی شده در قانون بودجه سال جاری گفت: برای نخستین بار پرداخت پاداش بازنشستگی جانبازان در قانون بودجه پیش بینی شده است که آیین نامه اجرایی آن نیز اخیراً در هیئت دولت تصویب شد و با تخصیص اعتبارات عملیاتی شد.

پاکدل در مورد پرداخت کمک معیشت جانبازان معسر گفت: بر اساس قانون بنیاد موظف بود که هر ۶ ماه یک بار اطلاعات جانبازان معسر را پایش کند که خوشبختانه این کار انجام شد و این خبر خوش را باید بدهیم که در این ماه ۵۲۰۰ نفر از جانبازان شناسایی شده مشمول کمک معیشت شده و پرداخت کمک معیشت این عزیزان انجام می‌شود.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران همچنین از پرداخت معوقات جانبازان مشمول ماده ۳۸ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران در پایان سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: تأکید دیگر برنامه‌های عملیاتی تفویض اختیارات لازم به استان‌ها است و به خصوص در مورد احراز ایثارگری جانبازان در دوران دفاع مقدس و حوادث سال‌های اخیر پرونده‌های زیادی در جریان است که مشمول قوانین احزار ایثارگری هستند که این موضوع توسط استان‌ها پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به مصوبات سفرهای استانی رئیس جمهور گفت: در این سفرها ۱۰ درصد از ظرفیت‌های اشتغال‌زایی استان و ۵ درصد مسکن طرح ملی جهش تولید مسکن به ایثارگران اختصاص یافته است.

پاکدل در مورد استخدام فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد گفت: آزمون استخدامی اختصاصی این عزیزان سال قبل برگزار شد و مرحله تکمیل ظرفیت نیز در روزهای گذشته انجام گرفت و نتایج آن اعلام شد و امیدواریم مشکل تأمین اعتبار آن نیز که دغدغه این عزیزان است با قول مساعد سازمان برنامه و بودجه تا یکی دو ماه آینده رفع شود تا این عزیزان مشغول کار شوند.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران در مورد تبدیل وضعیت ایثارگران در دستگاه‌های اجرایی گفت: این قانون مجدداً در قانون بودجه سال جاری نیز لحاظ شد و تاکنون حدود ۴۰ هزار نفر در دستگاه‌ها تبدیل وضعیت شده و یا در حال طی کردن مراحل تبدیل وضعیت نهایی هستند ولی برخی از شرکت‌های تابعه دستگاه‌ها، مؤسسات، شرکت‌های غیر دولتی و نهادهای عمومی که پیش‌بینی می‌کنیم حدود ۲۰۰ هزار نفر از ایثارگران در آنها شاغل باشند این قانون را اجرا کرده‌اند و برخی به دلیل منابع مالی و ساختار تشکیلاتی هنوز این قانون را اجرایی نکرده‌اند که امیدواریم تبدیل وضعیت ایثارگران در این بخش‌ها نیز انجام شود.

پاکدل در مورد ساماندهی گلزارهای مطهر شهدا به عنوان مراکز فرهنگی، گفت: در ۱۸ سفر استانی رئیس جمهور مبلغی در حدود ۱۵۸ میلیارد تومان اختصاص یافته که بخشی از آن وصول شده و این ساماندهی در طول سال جاری پیگیری می‌شود.